Archive

Quick Search /
Mijn Correspondent-abonnement is dood, leve De Correspondent!
April 26th, 2015

  Onlangs zegde ik mijn Correspondent-abonnement op. Dat was een vrij eenvoudige overweging: ik lees het online opinieblad simpelweg te weinig om het abonnementsgeld van 60 euro per jaar te kunnen rechtvaardigen. Destijds heb ik het abonnement genomen omdat ik het initiatief sympathiek en goed uitgevoerd vond, en de kwaliteit van de artikelen hoog. Maar [...]

Think. Play!
January 26th, 2014
Retro-reflective projection
December 10th, 2012

Ik liet me laatst bijna verleiden door ibood.nl om een enorme flatscreen tv te kopen. Voor films en gamen (wat ik nooit doe maar mijn zoontje wel) zou dat te gek zijn zijn. Maar er is een reden dat ik in mijn huiskamer helemaal geen tv heb (alleen een iMac met tv kaart) en in [...]

Captivate Your Audience
September 3rd, 2012
Digitale Karma
February 6th, 2011

In zijn boek ‘Down and Out in the Magic Kingdom’ introduceerde Boing-Boing editor, anti-copyright kruisvaarder en sci-fi schrijver Cory Doctorow het begrip ‘Whuffie’. In Doctorow’s verhaal is iedereen continue neurologisch ‘ingeplugd’ in het internet en heeft dus altijd beschikking over de data-laag die de realiteit augmenteert. Als je iemand voor het eerst tegenkomt kun je [...]

De volgende stap voor social is local
September 26th, 2010

Vandaag reed ik langs de prachtig gerenoveerde sterrenwacht in Leiden en mijn vriendin suggereerde om er eens langs te gaan.  Probleem is, we weten niet of de renovatie al klaar is, of het open is voor het publiek, en wat er eventueel te bekijken zou zijn.  En zo zijn er legio voorbeelden van dingen die [...]

Goedkoop is het nieuwe gratis
March 31st, 2010

In zijn book ‘Free, The Future of a Radical Price’ (gratis te downloaden als audioboek) claimde Chris Anderson dat de toekomst van alle online content onafwendbaar richting gratis gaat.  Dit komt volgens Anderson door de marginale distributiekost van online producten.  Zijn redenering komt hierop neer: het kost natuurlijk geld om content te produceren, maar aangezien [...]

Meer nieuws over de Courier!
March 5th, 2010

Er is meer nieuws op Endgadget over Microsoft’s Courier, alles wat de iPad niet is en wel zou moeten zijn. Ik kan serieus niet wachten tot dit ding in de winkel ligt… (misschien ‘al’ Q3/Q4 van dit jaar? Meer op Endgadget, maar de nieuwe video is alvast hier:

Mijn lezing op de IMME: feedback gezocht
February 27th, 2010

Mijn lezing op de IMME van januari is (eindelijk) online gekomen en het is de eerste keer dat ik een lezing van mezelf in zijn geheel kon terugzien.  Ik moet zeggen dat ik, met enige afstand van de dag zelf, nogal wat heb aan te merken op mijn eigen presentatie.  Ik probeerde téveel te vertellen, [...]

You’ve been Meta Rickrolled!
February 24th, 2010

Gisteren werd bekend dat de originele video van Rick Astley’s ‘Never Gonna Give You Up’ niet meer op zijn oude vertrouwde plekje stond op YouTube en was vervangen door een “This video has been removed due to terms of use violation” boodschap.  Voor wie niet ingewijd is in het fenomeen ‘Rickrolling’ is dit geen dramatisch [...]

Is Twitter te eng voor oude mensen?
February 3rd, 2010

Mijn vader van 64 heeft recentelijk besloten om te gaan Twitteren. Niet omdat hij als een soort Koos Koets ‘oudere jongere’ wil meedoen met de waan van de dag, maar omdat het misschien voor hem een goede tool zou zijn om te netwerken, om kennis te delen en om interessante mensen te volgen. Mijn pa [...]

iWhat?
January 30th, 2010

De wereld is vol met mensen die na een aankondiging van Apple over een nieuw product meteen gaan klagen.  Mensen die stiekum toch best wel hadden gehoopt dat het net zo’n revolutie zou betekenen voor de pc markt als de iPhone was voor de smartphone markt.  UX designers bijvoorbeeld, die enorm hopen dat de iPad [...]

De banner is niet dood, hij leeft!
January 22nd, 2010

Een van de opvallendste uitspraken van Google’s Q4 earnings conference call gisteren vond ik de aankondiging dat een van de grootste nieuwe business opportunities in de ogen van Eric Schmidt display advertising is.  Display advertising?  Banners, die jaren geleden dood verklaard zijn en ingehaald door search en text advertising?  Die niemand meer ziet door banner [...]

Mijn prezi op de IMME
January 21st, 2010

Bovenstaand zijn de Prezi ‘slides’ van mijn presentatie op het Interactive Media & Marketing Event (IMME) over de ‘invloed van nieuwe marketing op e-commerce’.  De presentatie is ook opgenomen en staat kennelijk ergens volgende week op de site.  Ik zal hem tzt ook hier wel weer embedden!

Facebook begrijpt de point van social software niet
January 11th, 2010

Precies een jaar geleden kwam Burger King met een geniaal leuke virale campagne: De Whopper Sacrifice Challenge: Unfriend 10 Facebook vrienden, krijg een gratis Whopper. Het mooie van deze campagne was dat het prachtig inspeelde op één van de interessante dilemma’s rondom social software: wat betekent een virtuele vriend nou eigenlijk voor je? Hoe ‘echt’ [...]

De User Experience Revolution
January 3rd, 2010

E-commerce is van nature een conservatieve hoek van het internet.  Dit heeft te maken met een aantal zaken.  Ten eerste zijn de bedrijven die investeren in e-commerce vaak voorzichtig.  Er staan veel belangen op het spel, vaak niet in de laatste plaats de offline tak van het bedrijf die de ontwikkelingen binnen de e-commerce afdeling [...]

BOOM! One more thing from BERG London
December 17th, 2009

Digital Magazines: Bonnier Mag+ Prototype | Bonnier AB. Britse designhelden Berg hebben een presentatie gemaakt met het Zweedse Bonnier, een vooruitstrevend publishing house, over de toekomst van de bladen.  Het filmpje roept hetzelfde gevoel op als een goede Apple keynote doet (iPhone anyone?) – zo’n onderbuikgevoel van wow! Dat komt eraan! Al hebben we het [...]

Cool is niet altijd goed
December 17th, 2009

Binnenkort moet ik beginnen met de ontwikkeling van een ecommerce site voor een grote opticienketen, die onder andere een ‘virtual mirror’ willen implementeren.  Voor het ultieme voorbeeld van zo’n tool moet je tegenwoordig zijn bij Glasses Direct uit de UK, die augmented reality gebruiken om brillen op jouw hoofd te projecteren.  Kennen we al?  Jawel, [...]

De meest inspirerende talk die ik zag op Show Me The Money vorige week
December 16th, 2009
De ‘red route’ in 2010
December 16th, 2009

Net als we gewend zijn aan het idee van de ‘red route’, de ‘funnel’ of hoe je het wil noemen is de wereld alweer aan het veranderen.  In 2009 waren we er eindelijk met zijn allen uit dat we moesten nadenken over wie onze klant is en wat ze wilde, en dan de website zo [...]

Our 30 seconds of fame at TEDx Amsterdam
December 16th, 2009
My Big Idea for TEDxAMS: Newspapers = iTunes for Changing the World
October 28th, 2009

I’m trying to speak at TEDx Amsterdam.. it would be a dream come true to speak at the most amazing conference in the world!  Please watch my YouTube short presentation (it’s awful to have to squeeze such a big point into the requisite 3 minutes.. and I didn’t, in fact, quite manage it) because 3 [...]

Social shopping volgens Etsy.com
February 2nd, 2009

Etsy.com (een marktplaats voor zelfgemaakte producten) is een website om in de gaten te houden.  Om de volgende redenen is Etsy één van de ecommerce sites van de toekomst: 1. Etsy combineert een intuitieve en cleane user interface met een enorm gevoel voor stijl en esthetiek.  De site ziet er prachtig uit en is zeer [...]

De App store als universele mobiele betaalmethode?
January 23rd, 2009

De iPhone heeft browsen op je mobiele telefoon voor het eerst mogelijk gemaakt.  Niet alleen sites die geoptimaliseerd zijn voor het kleinere scherm, maar ook ‘gewone’ websites zijn dankzij de revolutionaire in- en uitzoominterface gemakkelijk te gebruiken op de iPhone.  Maar niet alle features van websites zijn hiermee binnen handbereik.  Hoewel het in theorie mogelijk [...]

Google maps is de nieuwe user interface
January 8th, 2009

De uitdaging voor elke user experience designer is om de interface zo te ontwerpen dat de gebruiker direct begrijpt wat ze moet doen.  Gelukkig heb je altijd nog objecten uit de ‘echte wereld’ waarop je je ontwerp kan baseren. Voorbeeld: als je een gebruiker een expliciete actie wil laten ondernemen, gebruik je een plaaatje van [...]

1 miljoen met Twitter verdienen?
December 16th, 2008

Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik gebruik Twitter eigenlijk niet.  Als rechtgeaarde internet freak en innovatie-nerd zou ik zo langzamerhand wel moeten begrijpen waar alle fuss over gaat, en ergens doe ik dat ook wel, maar voor mij is het gewoon (nog) niet weggelegd.  Twitter gebruiken staat en valt natuurlijk met [...]

Wat te doen met een klant die klaar is
December 9th, 2008

De meest ondergewaardeerde pagina van de checkout verdient zijn eigen post: de bestelbevestigingspagina.  Behalve de bestelbevestiging te laten zien en uitprinten kun je hier veel meer kwijt.  Per slot van rekening staat de klant hier in een wak: ze is net klaar met bestellen en heeft geen directe taak.  Suggesties om hier te tonen: 1. [...]

De ideale checkout?
December 9th, 2008

Niemand weet hoe de ideale checkout eruit ziet. Het probleem is dat het enorm riskant is om met je checkout te gaan rotzooien, omdat je je geen fouten kan permitteren in dit cruciale proces.  Daarom loopt in feite iedereen achter elkaar aan, en dat is begrijpelijk.  Best practices volgen is een goede manier om je [...]

Waarom veel online marketing campagnes niet genoeg opleveren
December 1st, 2008

Google adword clicks zijn niet goedkoop, gemeten naar het aantal gekwalificeerde bezoekers.  Dus als je iemand op je site krijgt die specifiek op zoek is naar de boodschap die je haar gaf, waarom zou je die boodschap dan verstoppen. Hier zijn wat gouden tips voor landingspagina’s: – Zorg dat de headline op de pagina precies [...]

2 manieren om snel een webshop te demo-en
December 1st, 2008

Paper prototyping Om snel een concept uit te kunnen werken is het mooi dat paper prototyping uitgevonden is.  Niet in de laatste plaats omdat het een veel coolere naam is dan ‘tekenen en uitknippen’.  Paper protyping stelt de interaction designer in staat om snel een concept te demonsteren aan collega’s of zelfs direct aan een [...]