Retro-reflective projection

Ik liet me laatst bijna verleiden door ibood.nl om een enorme flatscreen tv te kopen. Voor films en gamen (wat ik nooit doe maar mijn zoontje wel) zou dat te gek zijn zijn. Maar er is een reden dat ik in mijn huiskamer helemaal geen tv heb (alleen een iMac met tv kaart) en in de slaapkamer slechts een kleintje. Die dingen zijn namelijk foeilelijk, zelfs als ze mooi zijn. Ook de mooiste, slankste en bezel-loze tv blijft een groot zwart rechthoekig gat waar je tegenaan zit te kijken als hij niet aan staat.

Toen bedacht ik me dat een prachtige oplossing hiervoor zou kunnen zijn dat als de tv niet in gebruik is hij een projectie zou moeten tonen van wat er achter staat. Hiermee zou de tv in feite ‘onzichtbaar’ worden doordat je als het ware door de tv heenkijkt naar wat er achter staat, of dit nou een muur is of iets anders. In combinatie met een randloos scherm en een laag stroomverbruik (bijvoorbeeld door een full-colour e-ink achtige technologie) zou dit een perfecte oplossing zijn, en kun je een enorm scherm kopen zonder dat het een lelijke blikvanger in de kamer wordt.

Na wat onderzoek over wat er al mogelijk is op dit gebied kwam ik het werk van de Japanse wetenschapper Susumu Tachi tegen, die al sinds 2003 bezig is met deze technologie. In 2004 publiceerde hij een video van de eerste ‘invisibility cloak’ die gebruik maakt van de zogenaamde ‘Retro-reflective projection’ technologie.

Maar professor Tachi heeft sinds die tijd niet stilgezeten. Via zijn YouTube kanaal en website kwam ik een mogelijk nog veel interessanter onderzoeksveld: Tachi’s werk in haptic feedback en telexistence, het uitwisselen van haptische feedback tussen een robot en een remote gebruiker waardoor deze laatste in staat is om een fysieke sensatie te krijgen van een ervaring die hij niet zelf beleeft.

Zo leidde mijn simpele overpeinzing tot de ontdekking van een hele interessante nieuwe tak van de wetenschap. Maar die tv met retro-reflective projection laat nog even op zich wachten.

Dus ik zit nog steeds zonder cinema screen.

Digitale Karma

In zijn boek ‘Down and Out in the Magic Kingdom’ introduceerde Boing-Boing editor, anti-copyright kruisvaarder en sci-fi schrijver Cory Doctorow het begrip ‘Whuffie’. In Doctorow’s verhaal is iedereen continue neurologisch ‘ingeplugd’ in het internet en heeft dus altijd beschikking over de data-laag die de realiteit augmenteert. Als je iemand voor het eerst tegenkomt kun je naast zijn gezicht en outfit ook direct zijn impact op de samenleving beoordelen door de door hem opgebouwde ‘whuffie’ te bekijken. Whuffie wordt gecrëeerd door dingen te doen waar een ander wat aan heeft, die de samenleving op een positieve manier veranderen, of door anderszins een bijdrage te leveren die je niet (alleen) op een financiele vergoeding komt te staan maar ook verrijking oplevert in je ‘social currency’, ofwel Whuffie.

(more…)

De volgende stap voor social is local

Vandaag reed ik langs de prachtig gerenoveerde sterrenwacht in Leiden en mijn vriendin suggereerde om er eens langs te gaan.  Probleem is, we weten niet of de renovatie al klaar is, of het open is voor het publiek, en wat er eventueel te bekijken zou zijn.  En zo zijn er legio voorbeelden van dingen die er in en rond de stad te doen zijn waar we eigenlijk geen weet van hebben.  Om daar achter te komen kun je je door de lokale gratis krant heenwerken, en tussen de artikelen over een aanrijding tussen een brommer en en een oude dame op de Breestraat en een handwerkclubje in Leiden-Zuid ‘the good stuff’ proberen te vinden.

Tegelijkertijd wordt me op Twitter een artikel over service design aangereikt in een of andere obscure publicatie, via Facebook een oude vriend teruggevonden en op Flickr een serie foto’s gedeeld over een event waar ik was.  Waarom kan via social media op wereldniveau mijn uiteenlopende interessegebieden succesvol worden gefilterd en gecureerd terwijl op lokaal niveau ik moet teruggrijpen naar het handmatig filteren van informatie in het locale suffertje om relevante informatie te vinden? (more…)

Goedkoop is het nieuwe gratis

In zijn book ‘Free, The Future of a Radical Price’ (gratis te downloaden als audioboek) claimde Chris Anderson dat de toekomst van alle online content onafwendbaar richting gratis gaat.  Dit komt volgens Anderson door de marginale distributiekost van online producten.  Zijn redenering komt hierop neer: het kost natuurlijk geld om content te produceren, maar aangezien distributie op internet (bijna) gratis is, kunnen deze kosten over zoveel mensen uitgesmeerd worden dat de individuele kostprijs verwaarloosbaar is.  Oftewel gratis.   (more…)

Meer nieuws over de Courier!

Er is meer nieuws op Endgadget over Microsoft’s Courier, alles wat de iPad niet is en wel zou moeten zijn. Ik kan serieus niet wachten tot dit ding in de winkel ligt… (misschien ‘al’ Q3/Q4 van dit jaar? Meer op Endgadget, maar de nieuwe video is alvast hier:

Is Twitter te eng voor oude mensen?

Mijn vader van 64 heeft recentelijk besloten om te gaan Twitteren. Niet omdat hij als een soort Koos Koets ‘oudere jongere’ wil meedoen met de waan van de dag, maar omdat het misschien voor hem een goede tool zou zijn om te netwerken, om kennis te delen en om interessante mensen te volgen. Mijn pa is een hele slimme vent die binnen zijn vakgebied, kunstmanagement met een focus op klassieke muziek, verschrikkelijk veel weet. Toen hij ophield met 5 dagen per week werken heeft hij overwogen om een boek te schrijven over muziek en hoe we het beleven. In plaats daarvan ging hij lekker freewheelen als adviseur, ideeënmaker en lid van de Raad voor de Kunst, af en toe even bijkomend met een goed glas wijn en een mooi boek in een huisje in Frankrijk. Geen slecht leven, en zelf een boek schrijven moet dan maar even wachten.

Twitter is geen boek. Een boodschap in 140 karakters persen betekent dat je diepgang mist. En dat stuit sommigen tegen de borst. George Packer, schrijver en columnist voor de New Yorker schreef recentelijk een stukje waarin hij ageerde tegen deze ‘crack for Media addicts’ zoals hij de dienst karakteriseert. Reden voor journalist Nick Bilton van de New York Times, die onder andere betrokken is bij de vooruitstrevende R&D afdeling van die krant om Packer te beschuldigen van angst ‘.. to engage in an evolving society and demanding that the trains be stopped’.

Ik begrijp ze allebei wel.  Met mijn vader – humanistisch, belezen, geëngageerd en niet bang om een moeilijk onderwerp uit te pluizen heb ik als internetfanaat al veel discussies gehad over het vluchtige, anonieme, en lastig grijpbare karakter van zowel de content als de relaties op internet.  Hoe waarborg je kwaliteit?  Wat gebeurt er met nuance en diepgang in een medium gedomineerd door bullet points en tweets?  Hoe weet je met wie je praat?  Hoe hou je het menselijk?

Bilton vergelijkt Packer aan het eind van zijn stukje met de mensen die bij de introductie van de stoomtrein waarschuwden voor de vervuilende rook en het lawaai dat het vee zou laten schrikken.  Mensen die op de trein reisden zouden door de snelheid weleens kunnen stikken.  Belachelijke argumenten denk je nu, als je rustig adement met 120 km per uur het kalm grazende vee voorbij suist in een electrische trein.

Maar toch zat er een kern van waarheid in de argumenten van diegenen die als eersten kanttekeningen zetten bij de implicaties van vervoer per trein.  De trein en het daaropvolgende verdere massavervoer hebben een enorme impact gehad op de samenleving.  Niet alleen direct – door vervuiling, verdrijving van de lokale bevolking en ontginning van kolenmijnen, maar ook indirect door de trek naar de stad en de bijbehorende degradatie van het boerenleven, de opkomst van het kapitalisme en de neo-kolonialistische globalisatie.  De tegenstanders van de trein hadden een punt, helaas formuleerden ze het te nauw en daardoor verloren ze de discussie.

Ook Packer is uiteindelijk een roepende in de woestijn, en naar mijn mening staat Bilton’s verdediging van Twitter als een huis.  Zoveel is denk ik duidelijk: de anti-internet crowd gaat het niet winnen.  Maar toch moeten we uitkijken dat we niet als twee kampen tegenover elkaar komen te staan.  De internetgeneratie heeft geproefd van de ongelofelijke mogelijkheden van het medium en wil meer, meer.  De oude garde staat veelal langs de kant en schudt meewarig het hoofd bij de gedachte aan de oude waarden die verloren gaan, het papieren boek wat niet meer gelezen wordt en de menselijke maat die verdwijnt.  Een enkeling die probeert te protesteren wordt genadeloos neergesabelt in een hausse van blog posts en tweets.

The internet

Maar we kunnen best nog wat van elkaar leren.  Mijn vader is dapper genoeg om zijn eigen passie en zijn inspiratiebronnen af en toe te proberen te vatten in 140 karakters, en daarmee kan hij anderen binnen zijn vakgebied helpen sneller hun weg te vinden in de berg van informatie.  Wij jonge honden, gegrepen door de mogelijkheden en gepassioneerd door het medium internet moeten dapper genoeg zijn om de waarden die overdragen worden door de generatie voor ons niet uit het oog te verliezen en deze te incorporeren in de manier waarop we het internet gaan vormgeven.  Er liggen veel gevaren op de loer in de ontwikkeling van het internet en de implicaties die het heeft voor ons allemaal.  Maar er liggen ook ongebreidelde kansen en die zullen we het beste kunnen benutten als we elkaar serieus blijven nemen.

iWhat?

De wereld is vol met mensen die na een aankondiging van Apple over een nieuw product meteen gaan klagen.  Mensen die stiekum toch best wel hadden gehoopt dat het net zo’n revolutie zou betekenen voor de pc markt als de iPhone was voor de smartphone markt.  UX designers bijvoorbeeld, die enorm hopen dat de iPad een handzamer alternatief voor zo’n dure Wacom Cintiq zou kunnen zijn, zodat je al je schetsen en paper prototypes direct kan digitaliseren, notities en brainstorms kan opslaan en sharen en met een tablet en een beamer een whiteboard kan vervangen.

Door hun teleurstelling meteen van zich af te bloggen voegen dat soort mensen niet alleen weinig toe – Steve Jobs luistert toch naar niemand, en wel in de laatste plaats naar al die zeikers die gelijk gaan klagen als hij weer eens wat moois heeft gemaakt.  Maar ze laten zich vooral kennen, als verstokte fanboys die denken dat alles wat uit de Apple schuur komt meteen hun leven gaat verbeteren en verrijken en die teleurgesteld zijn als hun held niet bezorgt wat ze verwachtten.

Het ergste is nog dat voor je het weet diezelfde klagers trots met de iPad rondlopen.  Waar is je credibility dan nog gebleven?  Nee daar waag ik me niet aan.  Het enige wat ik ga toevoegen aan de discussie is bovenstaande visuele samenvatting, met dank aan TechCrunch.  En voor de rest zeg ik niks.  Nee, van mij hoor je niks.

Mijn prezi op de IMME

Bovenstaand zijn de Prezi ‘slides’ van mijn presentatie op het Interactive Media & Marketing Event (IMME) over de ‘invloed van nieuwe marketing op e-commerce’.  De presentatie is ook opgenomen en staat kennelijk ergens volgende week op de site.  Ik zal hem tzt ook hier wel weer embedden!

De User Experience Revolution

Somos la revoluciónE-commerce is van nature een conservatieve hoek van het internet.  Dit heeft te maken met een aantal zaken.  Ten eerste zijn de bedrijven die investeren in e-commerce vaak voorzichtig.  Er staan veel belangen op het spel, vaak niet in de laatste plaats de offline tak van het bedrijf die de ontwikkelingen binnen de e-commerce afdeling met argusogen gade slaat.  Multichannel retailers hebben te maken met uiteenlopende belangen, en moeten een afweging maken tussen de wensen en mogelijkheden van hun high street retailers en die van de multichannel klant.  Praktisch gezien zijn er issues: hoe gaan we om met online vs offline prijzen, hoe komen we aan de images en beschrijvingen van alle producten die we moeten verkopen, hoe verhoudt online customer service zich tot de klantervaring in de winkel.  Ook qua visie en interne processen gaat niet alles even rap.  CRM via social media?  Klantenservice buiten kantooruren?  Onverwacht hoge retouren?  Eerst maar eens even rustig over vergaderen…

bol.comMaar ook de pure players lopen bepaald niet voorop qua innovatie.  Dit komt vooral door aannames over de klantervaring.  E-commerce wordt gedomineerd door de gedachte dat de klant zo weinig mogelijk verandering wil.  Onderzoek richt zich op waar de klant bekend mee is en hoe de ervaring in de webshop hier zo goed mogelijk op kan aansluiten.  Bol.com, waar ik jarenlang werkte, was vooral bezig met standaard retailprocessen – goed inkopen, snel bezorgen, fraude beperken – en veel minder met de online ervaring.  En ondanks een recente msn chatbot poging, een karige facebook pagina zonder content en twitter profiel met 10 tweets (waarvan de laatste in mei vorig jaar) is de voornaamste ‘web 2.0′ feature van bol.com nog altijd hun jaloersmakende user generated content in de vorm van duizenden productreviews.  Twitter logoEn dit terwijl er op Twitter elke 2 minuten iemand over bol.com praat!  Wehkamp probeert het nog wel op Twitter (hoewel ze Facebook volkomen links laten liggen en Hyves net als bol.com negeren), maar er zit duidelijk geen plan achter.  Wehkamp volgt niemand en gaat verder geen interactie aan met klanten via Twitter.  Juist in die interactie en communicatie met klanten ligt voor bedrijven de kracht van een platform als Twitter.

RevolutionTot nu toe is dit allemaal niet zo erg geweest.  Long tail specialisten als bol.com doen het méér dan prima, en eigenlijk is voor alle retailers e-commerce in 2009 een groeikans geweest.  Meer en meer Nederlanders ontdekken online shoppen en de ROI voor de meeste grote spelers is relatief hoog.  Maar er is een belangrijke verandering op komst, die bij sommige klantsegmenten eerder relevant gaat worden dan bij andere maar die voor alle online retailers in 2010 een belangrijke factor gaat worden.  Ik noem deze verandering de User Experience Revolutie.  De User Experience Revolutie gaat niet alleen over social media.  Het is gebaseerd op een combinatie van sociale factoren en technologische innovaties, die ik hieronder zal noemen en kort toelichten.

1) Mobiel en mobiele transacties
In 2010 zorgen Apple en Google samen voor de definitieve doorbraak van de smartphone.  Nog niet voor iedereen, maar wel voor iedereen met geld.  In combinatie met 3rd party technologie en mogelijk met native toepassingen (ik voorspelde al eerder op dit blog dat Apple in de betaalmarkt zal stappen en een recent RFID patent wijst opnieuw in die richting).  Dit betekent dat een e-commerce ervaring die zich niet voortzet in de ‘mobile space’ voor de klant zal voelen als een 404 pagina.  Moderne smartphones, samen met Apple’s verwachte tablet en de recente opkomst van goedkope netbooks betekent dat straks iedereen altijd een computer in z’n zak heeft.

2) GPS en hyperlocalisatie
Diezelfde smartphone heeft in alle gevallen ook een GPS chip en meestal een kompas.  Dit betekent dat de telefoon en de applicaties die erop draaien, zich bewust zijn van waar ze zijn.  Dit vormt een paradigma shift voor multichannel retailers.  Augmented reality applicaties kunnen achtergrondinformatie tonen over een product, object of locatie, barcode scanners geven onmiddelijke feedback over de beste prijs, UGC apps over de beste dienst of klantervaring in de buurt.

3) Sociale context
Facebook ConnectEerder genoemde voorbeelden geven aan dat niet iedereen social media en de implicaties ervan even belangrijk acht.  Maar social media gaat een integraal onderdeel vormen van het internet.  Net als de eerste blogs een verschuiving inluidden van het corporate web 1.0 naar het democratischer read/write web 2.0 zijn Twitter en Facebook de eerste stappen richting een sociale laag bovenop de standaard content van het web.  Real time search, waar zowel Google als Microsoft’s Bing al bovenop zitten, zorgt ervoor dat die sociale mening straks onmiddelijk gepresenteerd wordt binnen de search resultaten.  Microblogging diensten als Twitter in combinatie met Open ID en Facebook connect geven altijd toegang tot de mening van je vrienden over bijvoorbeeld de producten die je gebruikt, of nog niet gebruikt.

4) Filtering en curatie
Social contextDie mening van je vrienden telt.  In een wereld met teveel data en te weinig kwaliteit hebben mensen steeds meer behoefte aan filters en kwaliteitsbewakers, ook wel curators genoemd.  Die filters en curators zijn onder te verdelen in twee groepen: je sociale context (vrienden en bekenden) en de ‘experts’, individuen of organisaties die zich hebben bewezen als interessante bron van nieuwtjes, tips en meningen op een voor de gebruiker interessant terrein vormen de trechter waardoor zij haar informatie binnenkrijgt.  Als merk of retailer heeft het steeds minder zin om hard te schreeuwen, maar is het steeds belangrijker om gewaardeerd en dus aangeraden te worden door anderen.

5) Content en design
QualityKwaliteit kun je meestal herkennen.  Kwaliteit voelt goed, oogt mooi en klinkt lekker.  Kwaliteit smaakt naar meer.  Hoe de dingen eruit zien en hoe de conversatie met de gebruiker gevoerd wordt is een intrinsiek onderdeel van de User Experience Revolutie.  Kort gezegd, het moet mooi zijn en het moet aanspreken.  Dat betekent dat de manier waarop content is geschreven perfect moet aansluiten bij de taal van de doelgroep, en de vormgeving aantrekkelijk en duidelijk is.  Design en copy moeten zich staande kunnen houden op verschillende platformen, goed indexeerbaar zijn door zoekmachines maar ook  makkelijk te sharen met vrienden en snel te consumeren zijn.  Video wordt (nog) belangrijker, maar de kwaliteit zal omhoog moeten ten opzichte van het huidige YouTube niveau.  In toenemende mate zullen producten niet meer te vinden zijn op een lange listpagina, maar embedded in relevante content.  Als er één bedrijfstak is om snel in te stappen in Nederland is het wel affiliate platformen.

Tel alle bovenstaande factoren bij elkaar op en wat heb je?  Een hyper-connected groep gebruikers die content kunnen filteren op relevantie en locatie, snel goed geinformeerde aankoopsbeslissingen kunnen maken en die op onverwachte momenten zullen uitvoeren, en die hun ervaring onmiddelijk delen met anderen.  De User Experience Revolutie betekent dat letterlijk de ervaring van de gebruiker het verschil gaat maken.

Google vs FacebookDie User Experience begint met de plek waar de gebruiker een product zoekt of tegenkomt – nu nog via zoekmachines of direct via de homepage van een online retailer, maar vanaf vandaag steeds vaker in de ‘stream’, de flow van informatie waar de moderne gebruiker in rondzwemt en die gevoedt wordt door sociale, gecureerde en gefilterde content.

De User Experience gaat verder op het moment dat de gebruiker van eerste trigger of verleiding overgaat naar het beoordelings- en aankoopsproces.  Continuiteit van de boodschap, bevestiging van de kwaliteitservaring door mooi en helder design, inspringen op de behoefte aan helderheid en simpelheid door ultra-gestroomlijnde en gepersonaliseerde selectie-, aanbevelings- en checkout processen zijn allemaal onderdeel van de User Experience in deze selectiefase.

De selectiefase kan onderbroken worden, of voortgezet op een ander platform.  Een naadloze overgang en een consistente User Experience van social netwerkpagina via brand site naar mobiel en het faciliteren van een dialoog over het product met vrienden, andere kopers of experts binnen het bedrijf zorgt voor een minimum aan afhakers in deze fase.

Na de aankoop wil de gebruiker een excellente nazorg, krijgt ze deze niet dan weten meteen al haar vrienden ervan.  Voordeel is dat mensen best bereid zijn te accepteren dat er iets mis gaat mits de ervaring zelf, de User Experience, niet onredelijk is.  Ook kun je deze gebruiker, nu je zoveel van haar weet, veel relevantere content bieden, en op een opportuun moment of locatie.

In alle gevallen tellen traditioneel belangrijke zaken als prijs, levertijd, garantie en vertrouwen nog keihard mee, maar de rode draad wordt de User Experience.  Dus… join the Revolution!

BOOM! One more thing from BERG London

Digital Magazines: Bonnier Mag+ Prototype | Bonnier AB.

Britse designhelden Berg hebben een presentatie gemaakt met het Zweedse Bonnier, een vooruitstrevend publishing house, over de toekomst van de bladen.  Het filmpje roept hetzelfde gevoel op als een goede Apple keynote doet (iPhone anyone?) – zo’n onderbuikgevoel van wow! Dat komt eraan!

Al hebben we het hier over een concept, geen prototype – laat staan een commercieel product, het is een kwestie van (heel weinig) tijd tot we dit op de ontbijttafel hebben liggen, zoals in het filmpje.  Persoonlijk wacht ik met smart op de Courier van Microsoft (nee ik heb nog geen Apple Stockholm Syndrome..), een meer interactieve versie van BERG en Bonnier’s digital magazine:

Dat is het mooie van UX design – het distilleren van een behoefte, deze matchen met een business case en vervolgens aantrekkelijk presenteren leidt tot een verandering in de fysieke wereld.  Zoals vroeger sci-fi boeken de toekomst niet alleen voorspelden maar vaak ook beinvloedden, maken filmpjes als deze ons allemaal hongerig naar meer.  Dit creëert een vraag en dus een latente afzetmarkt die het voor een manufacturer aantrekkelijk maakt het product te gaan maken.

‘Build it and they will come’ is veranderd naar ‘Envision it and they will build’.

Meer voorbeelden van übercoole producten die nog niet gemaakt zijn zijn bijvoorbeeld Project Natal

en – ook weer van Microsoft – dit filmpje over ubiquitous computing

Maar het principe van ‘Envision it and they will build’ geldt niet alleen voor producten, maar ook voor maatschappelijke en sociale issues.  De internetgeneratie is overvoed met data en extreem gevoelig voor heldere concepten, prachtig vormgegeven en gedistilleerd naar een filmpje van een paar minuten.

Of het nou gaat om Obama campagne of TED’s Charter for Compassion, de combinatie van denkers/visionairs, muzikanten, kunstenaars en vormgevers beinvloedt in toenemende mate het onderbewustzijn van de planeet.

Is dat een goede zaak? Antwoorden in de comments…

Quick Search /
Mijn Correspondent-abonnement is dood, leve De Correspondent!
April 26th, 2015

  Onlangs zegde ik mijn Correspondent-abonnement op. Dat was een vrij eenvoudige overweging: ik lees het online opinieblad simpelweg te weinig om het abonnementsgeld van 60 euro per jaar te kunnen rechtvaardigen. Destijds heb ik het abonnement genomen omdat ik het initiatief sympathiek en goed uitgevoerd vond, en de kwaliteit van de artikelen hoog. Maar [...]

Think. Play!
January 26th, 2014
Retro-reflective projection
December 10th, 2012

Ik liet me laatst bijna verleiden door ibood.nl om een enorme flatscreen tv te kopen. Voor films en gamen (wat ik nooit doe maar mijn zoontje wel) zou dat te gek zijn zijn. Maar er is een reden dat ik in mijn huiskamer helemaal geen tv heb (alleen een iMac met tv kaart) en in [...]

Captivate Your Audience
September 3rd, 2012
Digitale Karma
February 6th, 2011

In zijn boek ‘Down and Out in the Magic Kingdom’ introduceerde Boing-Boing editor, anti-copyright kruisvaarder en sci-fi schrijver Cory Doctorow het begrip ‘Whuffie’. In Doctorow’s verhaal is iedereen continue neurologisch ‘ingeplugd’ in het internet en heeft dus altijd beschikking over de data-laag die de realiteit augmenteert. Als je iemand voor het eerst tegenkomt kun je [...]

De volgende stap voor social is local
September 26th, 2010

Vandaag reed ik langs de prachtig gerenoveerde sterrenwacht in Leiden en mijn vriendin suggereerde om er eens langs te gaan.  Probleem is, we weten niet of de renovatie al klaar is, of het open is voor het publiek, en wat er eventueel te bekijken zou zijn.  En zo zijn er legio voorbeelden van dingen die [...]

Goedkoop is het nieuwe gratis
March 31st, 2010

In zijn book ‘Free, The Future of a Radical Price’ (gratis te downloaden als audioboek) claimde Chris Anderson dat de toekomst van alle online content onafwendbaar richting gratis gaat.  Dit komt volgens Anderson door de marginale distributiekost van online producten.  Zijn redenering komt hierop neer: het kost natuurlijk geld om content te produceren, maar aangezien [...]

Meer nieuws over de Courier!
March 5th, 2010

Er is meer nieuws op Endgadget over Microsoft’s Courier, alles wat de iPad niet is en wel zou moeten zijn. Ik kan serieus niet wachten tot dit ding in de winkel ligt… (misschien ‘al’ Q3/Q4 van dit jaar? Meer op Endgadget, maar de nieuwe video is alvast hier:

Mijn lezing op de IMME: feedback gezocht
February 27th, 2010

Mijn lezing op de IMME van januari is (eindelijk) online gekomen en het is de eerste keer dat ik een lezing van mezelf in zijn geheel kon terugzien.  Ik moet zeggen dat ik, met enige afstand van de dag zelf, nogal wat heb aan te merken op mijn eigen presentatie.  Ik probeerde téveel te vertellen, [...]

You’ve been Meta Rickrolled!
February 24th, 2010

Gisteren werd bekend dat de originele video van Rick Astley’s ‘Never Gonna Give You Up’ niet meer op zijn oude vertrouwde plekje stond op YouTube en was vervangen door een “This video has been removed due to terms of use violation” boodschap.  Voor wie niet ingewijd is in het fenomeen ‘Rickrolling’ is dit geen dramatisch [...]

Is Twitter te eng voor oude mensen?
February 3rd, 2010

Mijn vader van 64 heeft recentelijk besloten om te gaan Twitteren. Niet omdat hij als een soort Koos Koets ‘oudere jongere’ wil meedoen met de waan van de dag, maar omdat het misschien voor hem een goede tool zou zijn om te netwerken, om kennis te delen en om interessante mensen te volgen. Mijn pa [...]

iWhat?
January 30th, 2010

De wereld is vol met mensen die na een aankondiging van Apple over een nieuw product meteen gaan klagen.  Mensen die stiekum toch best wel hadden gehoopt dat het net zo’n revolutie zou betekenen voor de pc markt als de iPhone was voor de smartphone markt.  UX designers bijvoorbeeld, die enorm hopen dat de iPad [...]

De banner is niet dood, hij leeft!
January 22nd, 2010

Een van de opvallendste uitspraken van Google’s Q4 earnings conference call gisteren vond ik de aankondiging dat een van de grootste nieuwe business opportunities in de ogen van Eric Schmidt display advertising is.  Display advertising?  Banners, die jaren geleden dood verklaard zijn en ingehaald door search en text advertising?  Die niemand meer ziet door banner [...]

Mijn prezi op de IMME
January 21st, 2010

Bovenstaand zijn de Prezi ‘slides’ van mijn presentatie op het Interactive Media & Marketing Event (IMME) over de ‘invloed van nieuwe marketing op e-commerce’.  De presentatie is ook opgenomen en staat kennelijk ergens volgende week op de site.  Ik zal hem tzt ook hier wel weer embedden!

Facebook begrijpt de point van social software niet
January 11th, 2010

Precies een jaar geleden kwam Burger King met een geniaal leuke virale campagne: De Whopper Sacrifice Challenge: Unfriend 10 Facebook vrienden, krijg een gratis Whopper. Het mooie van deze campagne was dat het prachtig inspeelde op één van de interessante dilemma’s rondom social software: wat betekent een virtuele vriend nou eigenlijk voor je? Hoe ‘echt’ [...]

De User Experience Revolution
January 3rd, 2010

E-commerce is van nature een conservatieve hoek van het internet.  Dit heeft te maken met een aantal zaken.  Ten eerste zijn de bedrijven die investeren in e-commerce vaak voorzichtig.  Er staan veel belangen op het spel, vaak niet in de laatste plaats de offline tak van het bedrijf die de ontwikkelingen binnen de e-commerce afdeling [...]

BOOM! One more thing from BERG London
December 17th, 2009

Digital Magazines: Bonnier Mag+ Prototype | Bonnier AB. Britse designhelden Berg hebben een presentatie gemaakt met het Zweedse Bonnier, een vooruitstrevend publishing house, over de toekomst van de bladen.  Het filmpje roept hetzelfde gevoel op als een goede Apple keynote doet (iPhone anyone?) – zo’n onderbuikgevoel van wow! Dat komt eraan! Al hebben we het [...]

Cool is niet altijd goed
December 17th, 2009

Binnenkort moet ik beginnen met de ontwikkeling van een ecommerce site voor een grote opticienketen, die onder andere een ‘virtual mirror’ willen implementeren.  Voor het ultieme voorbeeld van zo’n tool moet je tegenwoordig zijn bij Glasses Direct uit de UK, die augmented reality gebruiken om brillen op jouw hoofd te projecteren.  Kennen we al?  Jawel, [...]

De meest inspirerende talk die ik zag op Show Me The Money vorige week
December 16th, 2009
De ‘red route’ in 2010
December 16th, 2009

Net als we gewend zijn aan het idee van de ‘red route’, de ‘funnel’ of hoe je het wil noemen is de wereld alweer aan het veranderen.  In 2009 waren we er eindelijk met zijn allen uit dat we moesten nadenken over wie onze klant is en wat ze wilde, en dan de website zo [...]

Our 30 seconds of fame at TEDx Amsterdam
December 16th, 2009
My Big Idea for TEDxAMS: Newspapers = iTunes for Changing the World
October 28th, 2009

I’m trying to speak at TEDx Amsterdam.. it would be a dream come true to speak at the most amazing conference in the world!  Please watch my YouTube short presentation (it’s awful to have to squeeze such a big point into the requisite 3 minutes.. and I didn’t, in fact, quite manage it) because 3 [...]

Social shopping volgens Etsy.com
February 2nd, 2009

Etsy.com (een marktplaats voor zelfgemaakte producten) is een website om in de gaten te houden.  Om de volgende redenen is Etsy één van de ecommerce sites van de toekomst: 1. Etsy combineert een intuitieve en cleane user interface met een enorm gevoel voor stijl en esthetiek.  De site ziet er prachtig uit en is zeer [...]

De App store als universele mobiele betaalmethode?
January 23rd, 2009

De iPhone heeft browsen op je mobiele telefoon voor het eerst mogelijk gemaakt.  Niet alleen sites die geoptimaliseerd zijn voor het kleinere scherm, maar ook ‘gewone’ websites zijn dankzij de revolutionaire in- en uitzoominterface gemakkelijk te gebruiken op de iPhone.  Maar niet alle features van websites zijn hiermee binnen handbereik.  Hoewel het in theorie mogelijk [...]

Google maps is de nieuwe user interface
January 8th, 2009

De uitdaging voor elke user experience designer is om de interface zo te ontwerpen dat de gebruiker direct begrijpt wat ze moet doen.  Gelukkig heb je altijd nog objecten uit de ‘echte wereld’ waarop je je ontwerp kan baseren. Voorbeeld: als je een gebruiker een expliciete actie wil laten ondernemen, gebruik je een plaaatje van [...]

1 miljoen met Twitter verdienen?
December 16th, 2008

Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik gebruik Twitter eigenlijk niet.  Als rechtgeaarde internet freak en innovatie-nerd zou ik zo langzamerhand wel moeten begrijpen waar alle fuss over gaat, en ergens doe ik dat ook wel, maar voor mij is het gewoon (nog) niet weggelegd.  Twitter gebruiken staat en valt natuurlijk met [...]

Wat te doen met een klant die klaar is
December 9th, 2008

De meest ondergewaardeerde pagina van de checkout verdient zijn eigen post: de bestelbevestigingspagina.  Behalve de bestelbevestiging te laten zien en uitprinten kun je hier veel meer kwijt.  Per slot van rekening staat de klant hier in een wak: ze is net klaar met bestellen en heeft geen directe taak.  Suggesties om hier te tonen: 1. [...]

De ideale checkout?
December 9th, 2008

Niemand weet hoe de ideale checkout eruit ziet. Het probleem is dat het enorm riskant is om met je checkout te gaan rotzooien, omdat je je geen fouten kan permitteren in dit cruciale proces.  Daarom loopt in feite iedereen achter elkaar aan, en dat is begrijpelijk.  Best practices volgen is een goede manier om je [...]

Waarom veel online marketing campagnes niet genoeg opleveren
December 1st, 2008

Google adword clicks zijn niet goedkoop, gemeten naar het aantal gekwalificeerde bezoekers.  Dus als je iemand op je site krijgt die specifiek op zoek is naar de boodschap die je haar gaf, waarom zou je die boodschap dan verstoppen. Hier zijn wat gouden tips voor landingspagina’s: – Zorg dat de headline op de pagina precies [...]

2 manieren om snel een webshop te demo-en
December 1st, 2008

Paper prototyping Om snel een concept uit te kunnen werken is het mooi dat paper prototyping uitgevonden is.  Niet in de laatste plaats omdat het een veel coolere naam is dan ‘tekenen en uitknippen’.  Paper protyping stelt de interaction designer in staat om snel een concept te demonsteren aan collega’s of zelfs direct aan een [...]