De volgende stap voor social is local

Vandaag reed ik langs de prachtig gerenoveerde sterrenwacht in Leiden en mijn vriendin suggereerde om er eens langs te gaan.  Probleem is, we weten niet of de renovatie al klaar is, of het open is voor het publiek, en wat er eventueel te bekijken zou zijn.  En zo zijn er legio voorbeelden van dingen die er in en rond de stad te doen zijn waar we eigenlijk geen weet van hebben.  Om daar achter te komen kun je je door de lokale gratis krant heenwerken, en tussen de artikelen over een aanrijding tussen een brommer en en een oude dame op de Breestraat en een handwerkclubje in Leiden-Zuid ‘the good stuff’ proberen te vinden.

Tegelijkertijd wordt me op Twitter een artikel over service design aangereikt in een of andere obscure publicatie, via Facebook een oude vriend teruggevonden en op Flickr een serie foto’s gedeeld over een event waar ik was.  Waarom kan via social media op wereldniveau mijn uiteenlopende interessegebieden succesvol worden gefilterd en gecureerd terwijl op lokaal niveau ik moet teruggrijpen naar het handmatig filteren van informatie in het locale suffertje om relevante informatie te vinden?

Alle tools om voor mij interessante informatie op lokaal niveau inzichtelijk te maken zijn gewoon voorhanden.  We hebben geolocatie, we hebben microblogging, we hebben sociale netwerken, we hebben wiki’s.  Kortom het is mogelijk om informatie zonder kennis van html op gedecentraliseerd niveau aan te bieden en te filteren naar diegenen die erin geinteresseerd zijn op basis van hun locatie en interesses.  Waarom gebeurt het dan nu niet?

De volgende logische fase van social media is localisatie, daar zijn velen het wel over eens.  Wat er nodig is om die stap te maken is een makkelijke manier om op basis van je interesses én je locatie de informatie die beschikbaar is te ontsluiten.  Dit kan alleen gebeuren in een pull format, niet in de push manier waarop merken op dit moment hun nieuws beschikbaar maken.  Mensen zijn bijna nooit ‘fan’ van je merk.  Facebook begrijpt dit en heeft daarom het ‘fan’ worden versimpelt naar het ‘Liken’ van een merk.  Maar de dynamiek die er achter ligt is nog dezelfde – als je een merk ‘Leuk vindt’ stel je je bloot aan alle informatie die dit merk met jou wil delen, relevant of niet.  Maar pas als de informatie op een meer granulair niveau wordt gedeeld, op basis van een concrete behoefte van de gebruiker, zal deze informatie de relevantie krijgen die ervoor zorgt dat men er daadwerkelijk op gaat letten.

Goed werkende localisatie zal leiden tot een democratisering van informatiebronnen, waarbij de lokale sterrenwacht een even grote stem gaat krijgen in een individuele feed als het merk dat tonnen investeert in een social media strategie.  Maar deze democratisering zal er op zijn beurt voor zorgen dat de informatie van zowel amateurbronnen als commerciële bronnen de aandacht gaat verdienen van de gebruiker.  En dus de impact kan hebben waar de merken zo naar verlangen.

photo credit: timlewisnm on Flickr

Not commented yet.

LEAVE A COMMENT