Social shopping volgens Etsy.com

sociale content op Etsy productpaginaEtsy.com (een marktplaats voor zelfgemaakte producten) is een website om in de gaten te houden.  Om de volgende redenen is Etsy één van de ecommerce sites van de toekomst:

1. Etsy combineert een intuitieve en cleane user interface met een enorm gevoel voor stijl en esthetiek.  De site ziet er prachtig uit en is zeer makkelijk in gebruik.

2. In deze tijden van crisis gaat Etsy als een speerVolgens de sympathieke jonge oprichter Robert Kalin draaiden ze vorig jaar $100m omzet, en ze verdienen $1m per maand.  Ze hebben een slim businessmodel waarmee ze een bedrag per listing ontvangen en per sale, maar daarnaast een inkomstenstroom hebben door hun eigen advertentienetwerk van featured items.

3. Etsy weet hoe je aan vrouwen moet verkopen.  97% van Etsy-klanten zijn vrouw.  Wat betekent dit?  Onder andere veel sociale features, featured items, niet opdringerige cross-sell en natuurlijk veel esthetische, aantrekkelijke producten waaronder heel veel sieraden.

Onverwachte navigatie

4. Etsy heeft als een van de weinige webwinkels door hoe je in een webshop geinspireerd kan worden.  Gewoon kan rondneuzen, zonder dat je op zoek bent naar iets.  Niet zoeken, niet filteren, maar iets ‘tegenkomen’.  Etsy maakt het mogelijk om je op een website te voelen alsof je een aantrekkelijk ingerichte winkel binnenwandelt samen met je vriendin, en gewoon gaat rondkijken.  Dit heeft de site bereikt door onder andere alternatieve ingangen de catalogus in te bieden.  Hierbij druisen ze bewust in tegen het usabilityprincipe dat de klant moet weten wat zij te zien krijgt voor ze op een link klikt.  Het niet weten, het onverwachte, gewoon een bepaalde richting op dwalen is bij deze manier van shoppen juist het leuke.

5. Etsy is een schoolvoorbeeld van een succesvolle social shopping site, een groeiende trend binnen ecommerce.  Etsy staat op nummer 1 bij social shopping site Kaboodle en heeft zelf ook een aantal mooie social shopping features zoals de ‘Treasury‘.

Je zou zeggen: een kleine stap dan naar een feature om samen met een vriend(in) live over de site heen te ‘wandelen’.  Een soort ‘invite a friend’ meets chat meets remote desktop, om gezellig tijdens de lunch samen te shoppen.  Zoiets bestaat bij mijn weten nog niet echt, al zijn er wel een paar dingen die er op lijken.  Co-browsing is meestal een tool voor site-eigenaars om live mee te kijken met een bezoeker en hulp te bieden.  ‘Swarming’ een fenomeen dat al langer bestaat maar nog niet echt van de grond lijkt te komen maakt het mogelijk om met andere sitebezoekers te chatten, maar de enigzins onhandige (in mijn ogen) implementatie van een bedrijf als Eyebees slaat de plank van het samen shoppen mis door iedereen ongewild onderdeel van het social shopping experiment te maken.  De gein is juist dat je zelf bepaalt en afspreekt om samen te gaan shoppen, net als in het echte leven.

Tot op heden was browsen op het internet misschien nog een te individualistisch tijdverdrijf maar sinds internet steeds meer alomtegenwoordig is door snel internet op je mobiele telefoon is de tijd volgens mij rijp voor de volgende fase van het online shoppen: samen, zonder doel geinspireerd raken door leuke en relevante content.  En Etsy is vast een van de eersten die er werk van gaat maken.

2 FEEDBACKS

  1. [...] blog is ook geplaatst op: Mutations blog [...]

  2. [...] is Etsy.com een succes? David Vogel noemt op zijn weblog 5 redenen waarom Etsy.com een succes [...]

LEAVE A COMMENT