Digitale Karma

In zijn boek ‘Down and Out in the Magic Kingdom’ introduceerde Boing-Boing editor, anti-copyright kruisvaarder en sci-fi schrijver Cory Doctorow het begrip ‘Whuffie’. In Doctorow’s verhaal is iedereen continue neurologisch ‘ingeplugd’ in het internet en heeft dus altijd beschikking over de data-laag die de realiteit augmenteert. Als je iemand voor het eerst tegenkomt kun je naast zijn gezicht en outfit ook direct zijn impact op de samenleving beoordelen door de door hem opgebouwde ‘whuffie’ te bekijken. Whuffie wordt gecrëeerd door dingen te doen waar een ander wat aan heeft, die de samenleving op een positieve manier veranderen, of door anderszins een bijdrage te leveren die je niet (alleen) op een financiele vergoeding komt te staan maar ook verrijking oplevert in je ‘social currency’, ofwel Whuffie.

(more…)

Mijn lezing op de IMME: feedback gezocht

Mijn lezing op de IMME van januari is (eindelijk) online gekomen en het is de eerste keer dat ik een lezing van mezelf in zijn geheel kon terugzien.  Ik moet zeggen dat ik, met enige afstand van de dag zelf, nogal wat heb aan te merken op mijn eigen presentatie.  Ik probeerde téveel te vertellen, herhaalde niet genoeg waardoor het voor het publiek denk ik moeilijk was de lijn vast te houden, en perste teveel uiteenlopende onderwerpen in mijn conclusie.  Heel erg fijn dat ik dit filmpje terug kon zien, zodat ik er van kan leren voor de volgende keer.  En nog fijner zou het zijn als ik van jullie aanvullende feedback zou mogen krijgen.

Als je 20 minuten van je leven over hebt (en het blijft best wel een interessant verhaal hoop ik, zij het misschien wat warrig) en zin hebt om me te helpen mijn verhaal volgende keer beter te doen dan hoor ik heel graag van je in de comments.  Alvast bedankt!

You’ve been Meta Rickrolled!

Gisteren werd bekend dat de originele video van Rick Astley’s ‘Never Gonna Give You Up’ niet meer op zijn oude vertrouwde plekje stond op YouTube en was vervangen door een “This video has been removed due to terms of use violation” boodschap.  Voor wie niet ingewijd is in het fenomeen ‘Rickrolling’ is dit geen dramatisch bericht.  Maar voor diegenen die weten dat deze url de bestemming was van duizenden links die mensen onaangekondigd naar dit liedje op YouTube lieten gaan had het bericht meer betekenis.  Een verhaal over genes, memes en marketing.  (more…)

De banner is niet dood, hij leeft!

Night of the ZombiesEen van de opvallendste uitspraken van Google’s Q4 earnings conference call gisteren vond ik de aankondiging dat een van de grootste nieuwe business opportunities in de ogen van Eric Schmidt display advertising is.  Display advertising?  Banners, die jaren geleden dood verklaard zijn en ingehaald door search en text advertising?  Die niemand meer ziet door banner blindness?  En die als drijver van online content volkomen achterhaald zijn?  Ja, die.

Bij bol.com hebben we jarenlang gestaag banners geproduceerd, met wisselend succes.  In ieder geval zorgde de relatie tussen banner inkoop, product management & merchandising, copy en design altijd voor de nodige interne spanningen.  Het is dan ook een enorme uitdaging om die verhouding goed te krijgen, en lastig aan te wijzen waar de problemen vandaan komen bij een slecht presterende banner.  Was het product niet spannend genoeg?  De banner wel op de juiste plek ingezet?  De tekst te kort, te lang, of niet pakkend?  Was het design te druk, of juist te onopvallend?

Deze vragen met allemaal verschillende versies beantwoorden door middel van A/B testing legt een hoge druk op de ROI.  Dus bleven banner ads altijd een beetje een ‘unknown quantity’, en werden ze gestaag ondermijnd door de aanval vanuit de adwords kant.  Het leek er op, zeker in Nederland, dat display advertising vervangen werd door Adwords en SEO als online conversie drivers.

5 redenen waarom display ads weer terug zijn

Maar nu komt dus Google met de voorspelling dat ze zwaar gaan inzetten op display advertising.  En dat is misschien toch niet zo vreemd als het lijkt, om de volgende redenen:

This exploitation must stop! Click here!1) Targeting en relevantie staat centraal bij display ads.  Banner blindness betekent niet dat mensen de banner helemaal niet zien, maar vooral de oninteressante banners niet zien.  Plaatje rechts… niet gezien zeker? En wat voor product heeft ze vast?

Google heeft natuurlijk een aardige staat van dienst opgebouwd als het gaat om targeting, en kan gemakkelijk hetzelfde trucje uithalen met image banners als met tekst (en doet dat sinds mei vorig jaar al met Adsense).  Dit scheelt een aanzienlijke hoeveelheid tijd en geld voor advertentie-inkopers.

2) Banner advertising kan best simpel te produceren zijn.  Google biedt zelfs een soort image templates, maar daar zie ik niet zo veel in.  Ik zou hier zeker een kundige designer (en eventueel copywriter) op zetten, maar behalve wat duidelijke branding-elementen de banner zo simpel en eenduidig mogelijk maken.

3) Alles gaat met eb en vloed, en er gaan de laatste tijd steeds meer stemmen op dat de ROI op Google adwords afneemt.  Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het succes van Google om steeds meer mensen die niet echt weten wat ze doen adwords te laten plaatsen.  Waar er meer kritiek komt op de huidige default vorm van online adverteren, ontstaat er weer ruimte voor andere vormen.

4) Design wordt belangrijker, zoals ik eerder al betoogde.  Mooie, spannende en vernieuwende display ads kunnen wel degelijk impact hebben.  Take-overs hebben een hoge impact (en een hoge irritatiewaarde, vooral als ze de content of functionaliteit bedekken, dus je moet dit wel goed doen).  Innovatieve en game-based flash banners zijn aantrekkelijk, vooral vanuit een branding perspectief.  Gewoon handig gebruik maken van white space in combinatie met een sterke boodschap kan ook erg goed werken in de juiste context.

5) Geolocation voegt een nieuwe relevantie toe, geomarketing genoemd.  Wel op thepiratebay.org of een andere bittorent site geweest?  Ik ook niet natuurlijk, maar daar vind je allemaal foto’s van halfnaakte vrouwen die bij jou in de buurt wonen.  Heel typisch dat allemaal van die typisch Amerikaanse bimbo’s in grote getallen in Leiden, Zoetermeer of Den Haag wonen en contact met mij willen, ik zie ze op straat nooit lopen… Maar alle gekheid op een stokje, zoals wel vaker is de seksindustrie een voorloper van wat we binnenkort veel vaker gaan zien: relevante (zijn leechers altijd nerds zonder vriendin?) ads die door Geo IP targeting een extra relevantie krijgen.  Ook voor grote merken in Nederland zou dit prima kunnen werken.  Als ik een artikel over een digitale camera lees en ik zie daarnaast een mooi fotootje van de camera (herkenning) met het logo van een grote electronicaketen (vertrouwen) en de boodschap dat hij in de aanbieding is (prijsoverweging) en op voorraad in een winkel bij mij om de hoek (relevantie)… Dat zou de keuze wel eens heel gemakkelijk kunnen maken.

Een nieuw type display ads

The North Face snow report

Ik denk dat er nog een nieuw type display ads zal gaan ontstaan, die geinspireerd is door de vanity en marketing apps op de iphone: interactieve banners zonder, of met een indirecte call-to-action.

Gewoon een branded mini-applicatie die relevante content geeft op een relevant moment.  Het is in het belang van marketeers om de grens tussen content en marketing boodschap steeds kleiner te maken, simpelweg omdat de gebruiker meer interesse heeft in content dan in marketing.  Dit kun je doen door je marketing boodschap te betrekken in de content (adwords, sponsored links en affiliate marketing) maar ook door content te betrekken in je marketing boodschap.  Een flash applicatie die gebruikers muziek kan laten afspelen (voor een label of venue), een mashup die bijvoorbeeld weersverwachtingen (voor een vakantieboeker) of files (voor de NS) weergeeft combineert nuttige, lokale informatie met een eventuele subtiele call to action of een simpele branding message voor een nieuwe vorm van adverteren met een hoge impact.  Watch this (ad) space!

Mijn prezi op de IMME

Bovenstaand zijn de Prezi ‘slides’ van mijn presentatie op het Interactive Media & Marketing Event (IMME) over de ‘invloed van nieuwe marketing op e-commerce’.  De presentatie is ook opgenomen en staat kennelijk ergens volgende week op de site.  Ik zal hem tzt ook hier wel weer embedden!

Facebook begrijpt de point van social software niet

Precies een jaar geleden kwam Burger King met een geniaal leuke virale campagne: De Whopper Sacrifice Challenge: Unfriend 10 Facebook vrienden, krijg een gratis Whopper. Het mooie van deze campagne was dat het prachtig inspeelde op één van de interessante dilemma’s rondom social software: wat betekent een virtuele vriend nou eigenlijk voor je? Hoe ‘echt’ is een vriend die je met een klik op een ‘Confirm’ knop toevoegt aan je sociale kring?  En ben je bereid deze virtuele vrienden klakkeloos in te wisselen voor een sappige hamburger?

Het antwoord was een volmondig ‘ja’, zelfs al maakte de applicatie het unfrienden zo persoonlijk als het maar kon – als je het programma startte staarden de hondeogen van je trouwe Facebook vrienden je trouwhartig aan en wanneer je iemand eruit knikkerde voor een gratis Whopper werd die persoon direct van jouw basale keuze op de hoogte gesteld.

De app was een fenomenaal succes voor Burger King. Het concept was dan ook briljant, wat is belangrijker: een fake friend of een lekkere Whopper? Niet duizenden, niet tienduizenden, maar 233,906 virtuele vriendschappen in één week werden opgeofferd voor een sappige plak koe op een broodje.

En toen trok Facebook de stekker eruit.  ’Privacy redenen’ gaven ze aan als reden voor het beëindigen van de veel te succesvolle campagne, maar de realiteit was natuurlijk eenvoudiger en prozaïscher.  Facebooks businessmodel is gebaseerd op het verzamelen van persoonlijke informatie die mensen geven voor persoonlijke redenen om deze vervolgens voor commerciële doeleinden te verkopen aan commerciële partijen.  Al die vrienden die jij eruit knikkert voor een hamburger verlaagt de waarde van de Facebook voor jou, en dus zul je er minder in investeren.  Da’s niet goed voor de bottom line van Facebook.

“We encourage creativity from developers and companies using Facebook Platform, but we also must ensure that applications meet users’ expectations. After constructive conversations with Burger King and the developer of the application, they have decided to conclude their campaign rather than continue with the restrictions we placed on their application,”

Pardon?  Een fluke, zou je zeggen.  Een vergissing.  Facebook schoot in de stress, en zag de macht van een sterk merk haar businessmodel ondermijnen.  Realiseerde zich niet dat dit zo’n beetje de onhipste reactie is die je kan geven op een hippe campagne.  Dacht niet na over het maatschappelijke issue wat aan de campagne ten grondslag ligt: De Facebook Wall is niet hetzelfde als een echt gesprek.  Een ‘friend’ is niet noodzakelijkerwijze een vriend.  Waren evenzeer de weg kwijt als Beatrix in haar kersttoespraak, maar dan de andere kant op.

Maar nee hoor, het was geen vergissing.  Eind 2009 ontwikkelde een groepje Nederlandse web kunstenaars uit Rotterdam de ‘Web 2.0 suicide machine‘. Een Flash applicatie die met jouw login gegevens rituele social network zelfmoord pleegt op de door jou gekozen netwerken. Laat je gegevens achter en zie de vrienden verdwijnen, ervaar de bevrijding van geen sociale verplichtingen via Facebook, MySpace of LinkedIn en ga weer eens wat nuttig doen met je vrije tijd. Da’s de gedachte. Hardstikke goed bedacht, maatschappelijk relevant, zelfs nog meer dan Burger King’s concept omdat er geen winstoogmerk achter zit maar gewoon pure, recalcitrante, verstorende lol is.

Niemand heeft hier last van die er niet om heeft gevraagd.  Dit commentaar is relevant, de benadering ludiek.  En wat doet Facebook?  Die blokt het IP adres van de applicatie, stuurt een ‘cease & desist’ en ‘beraadt zich op verdere actie‘.  Volgens Facebook breekt Suicidemachine.org de ‘terms of use’ van Facebook door ‘login informatie te vergaren en pagina’s te wissen’, een actie die de gebruikers van die pagina’s zelf initiëren.

Dus blijft over de vraag, van wie is jouw Facebook pagina eigenlijk?  Van jouzelf, of toch niet?  Facebook’s CEO Mark Zuckerberg probeerde in februari vorig jaar toen Facebook haar Terms Of Service veranderde waardoor het niet meer mogelijk was om jouw data te verwijderen als je de dienst niet meer wilde gebruiken de zaak aldus te sussen:

“Our philosophy is that people own their information and control who they share it with… One of the questions about our new terms of use is whether Facebook can use this information forever. When a person shares something like a message with a friend, two copies of that information are created—one in the person’s sent messages box and the other in their friend’s inbox. Even if the person deactivates their account, their friend still has a copy of that message. We think this is the right way for Facebook to work, and it is consistent with how other services like email work. One of the reasons we updated our terms was to make this more clear.

In reality, we wouldn’t share your information in a way you wouldn’t want. The trust you place in us as a safe place to share information is the most important part of what makes Facebook work…”

Da’s ok dus.  ’Tuurlijk begrijpt Zuckerberg dat mensen de baas zijn over hun eigen data, Facebook wil gewoon voorkomen dat als iemand zijn data verwijdert en er vervolgens ergens anders een kopie blijft bestaan dit niet wordt aangegrepen voor een rechtszaak over eigendomsrechten van die data.

Maar wat is dan het probleem met de Suicide Machine?  Dit gaat over het ritueel afstand nemen van je social networking verplichtingen. Of dat zinvol is of niet is niet de point.  De point is het moet kunnen, en het is grappig.  Het voldoet precies aan de criteria die internet, en social media in het bijzonder zo uniek maken – op z’n minst spannend, lollig, vernieuwend en vrijblijvend; maar op zijn best een beetje anti-autoritair, het individu de macht gevend, onconventioneel, viraal en meritocratisch.  Snapt het grootste sociale netwerk dat dan niet?

Ik denk dat deze beslissing, een jaar na dato van het Burger King fiasco voor Facebook een belangrijke uitdaging betekent: zien ze zichzelf als een tool of als een fenomeen?  Denken ze dat MySpace gewoon slecht gemanaged word of dat NewsCorp met haar regeltjes het fundamentele principe van de networksite ondermijnd heeft?  Denken ze dat Google’s ‘Don’t Be Evil’ een slimme marketingslogan is of dat er iets van principe achter moet zitten?

En belangrijker… wat denken wij?  Is het acceptabel dat er volgens Tim O’Reilly ‘één dominante search engine, één dominante veilingsite, één dominante advertentiesite en binnenkort één dominante social networking site’ zal zijn?  En dat deze voor ons bepaalt of we wel of niet mogen afhaken, op welke ludieke wijze dan ook?

Het unieke, het spannende van wat het internet kan zijn hangt samen met de kritische en conditionele houding die wij als consumenten er mee hebben.  We hebben de tools gekregen om zelf de baas te zijn.  Laten we ze niet uit handen geven aan de eerste de beste kindergarden capitalist die voor ons denkt te kunnen bepalen wat we wel en niet met onze vrienden kunnen doen.

Je zou er bijna zo’n vunzige Burger King hamburger voor naar binnen gaan werken.

De User Experience Revolution

Somos la revoluciónE-commerce is van nature een conservatieve hoek van het internet.  Dit heeft te maken met een aantal zaken.  Ten eerste zijn de bedrijven die investeren in e-commerce vaak voorzichtig.  Er staan veel belangen op het spel, vaak niet in de laatste plaats de offline tak van het bedrijf die de ontwikkelingen binnen de e-commerce afdeling met argusogen gade slaat.  Multichannel retailers hebben te maken met uiteenlopende belangen, en moeten een afweging maken tussen de wensen en mogelijkheden van hun high street retailers en die van de multichannel klant.  Praktisch gezien zijn er issues: hoe gaan we om met online vs offline prijzen, hoe komen we aan de images en beschrijvingen van alle producten die we moeten verkopen, hoe verhoudt online customer service zich tot de klantervaring in de winkel.  Ook qua visie en interne processen gaat niet alles even rap.  CRM via social media?  Klantenservice buiten kantooruren?  Onverwacht hoge retouren?  Eerst maar eens even rustig over vergaderen…

bol.comMaar ook de pure players lopen bepaald niet voorop qua innovatie.  Dit komt vooral door aannames over de klantervaring.  E-commerce wordt gedomineerd door de gedachte dat de klant zo weinig mogelijk verandering wil.  Onderzoek richt zich op waar de klant bekend mee is en hoe de ervaring in de webshop hier zo goed mogelijk op kan aansluiten.  Bol.com, waar ik jarenlang werkte, was vooral bezig met standaard retailprocessen – goed inkopen, snel bezorgen, fraude beperken – en veel minder met de online ervaring.  En ondanks een recente msn chatbot poging, een karige facebook pagina zonder content en twitter profiel met 10 tweets (waarvan de laatste in mei vorig jaar) is de voornaamste ‘web 2.0′ feature van bol.com nog altijd hun jaloersmakende user generated content in de vorm van duizenden productreviews.  Twitter logoEn dit terwijl er op Twitter elke 2 minuten iemand over bol.com praat!  Wehkamp probeert het nog wel op Twitter (hoewel ze Facebook volkomen links laten liggen en Hyves net als bol.com negeren), maar er zit duidelijk geen plan achter.  Wehkamp volgt niemand en gaat verder geen interactie aan met klanten via Twitter.  Juist in die interactie en communicatie met klanten ligt voor bedrijven de kracht van een platform als Twitter.

RevolutionTot nu toe is dit allemaal niet zo erg geweest.  Long tail specialisten als bol.com doen het méér dan prima, en eigenlijk is voor alle retailers e-commerce in 2009 een groeikans geweest.  Meer en meer Nederlanders ontdekken online shoppen en de ROI voor de meeste grote spelers is relatief hoog.  Maar er is een belangrijke verandering op komst, die bij sommige klantsegmenten eerder relevant gaat worden dan bij andere maar die voor alle online retailers in 2010 een belangrijke factor gaat worden.  Ik noem deze verandering de User Experience Revolutie.  De User Experience Revolutie gaat niet alleen over social media.  Het is gebaseerd op een combinatie van sociale factoren en technologische innovaties, die ik hieronder zal noemen en kort toelichten.

1) Mobiel en mobiele transacties
In 2010 zorgen Apple en Google samen voor de definitieve doorbraak van de smartphone.  Nog niet voor iedereen, maar wel voor iedereen met geld.  In combinatie met 3rd party technologie en mogelijk met native toepassingen (ik voorspelde al eerder op dit blog dat Apple in de betaalmarkt zal stappen en een recent RFID patent wijst opnieuw in die richting).  Dit betekent dat een e-commerce ervaring die zich niet voortzet in de ‘mobile space’ voor de klant zal voelen als een 404 pagina.  Moderne smartphones, samen met Apple’s verwachte tablet en de recente opkomst van goedkope netbooks betekent dat straks iedereen altijd een computer in z’n zak heeft.

2) GPS en hyperlocalisatie
Diezelfde smartphone heeft in alle gevallen ook een GPS chip en meestal een kompas.  Dit betekent dat de telefoon en de applicaties die erop draaien, zich bewust zijn van waar ze zijn.  Dit vormt een paradigma shift voor multichannel retailers.  Augmented reality applicaties kunnen achtergrondinformatie tonen over een product, object of locatie, barcode scanners geven onmiddelijke feedback over de beste prijs, UGC apps over de beste dienst of klantervaring in de buurt.

3) Sociale context
Facebook ConnectEerder genoemde voorbeelden geven aan dat niet iedereen social media en de implicaties ervan even belangrijk acht.  Maar social media gaat een integraal onderdeel vormen van het internet.  Net als de eerste blogs een verschuiving inluidden van het corporate web 1.0 naar het democratischer read/write web 2.0 zijn Twitter en Facebook de eerste stappen richting een sociale laag bovenop de standaard content van het web.  Real time search, waar zowel Google als Microsoft’s Bing al bovenop zitten, zorgt ervoor dat die sociale mening straks onmiddelijk gepresenteerd wordt binnen de search resultaten.  Microblogging diensten als Twitter in combinatie met Open ID en Facebook connect geven altijd toegang tot de mening van je vrienden over bijvoorbeeld de producten die je gebruikt, of nog niet gebruikt.

4) Filtering en curatie
Social contextDie mening van je vrienden telt.  In een wereld met teveel data en te weinig kwaliteit hebben mensen steeds meer behoefte aan filters en kwaliteitsbewakers, ook wel curators genoemd.  Die filters en curators zijn onder te verdelen in twee groepen: je sociale context (vrienden en bekenden) en de ‘experts’, individuen of organisaties die zich hebben bewezen als interessante bron van nieuwtjes, tips en meningen op een voor de gebruiker interessant terrein vormen de trechter waardoor zij haar informatie binnenkrijgt.  Als merk of retailer heeft het steeds minder zin om hard te schreeuwen, maar is het steeds belangrijker om gewaardeerd en dus aangeraden te worden door anderen.

5) Content en design
QualityKwaliteit kun je meestal herkennen.  Kwaliteit voelt goed, oogt mooi en klinkt lekker.  Kwaliteit smaakt naar meer.  Hoe de dingen eruit zien en hoe de conversatie met de gebruiker gevoerd wordt is een intrinsiek onderdeel van de User Experience Revolutie.  Kort gezegd, het moet mooi zijn en het moet aanspreken.  Dat betekent dat de manier waarop content is geschreven perfect moet aansluiten bij de taal van de doelgroep, en de vormgeving aantrekkelijk en duidelijk is.  Design en copy moeten zich staande kunnen houden op verschillende platformen, goed indexeerbaar zijn door zoekmachines maar ook  makkelijk te sharen met vrienden en snel te consumeren zijn.  Video wordt (nog) belangrijker, maar de kwaliteit zal omhoog moeten ten opzichte van het huidige YouTube niveau.  In toenemende mate zullen producten niet meer te vinden zijn op een lange listpagina, maar embedded in relevante content.  Als er één bedrijfstak is om snel in te stappen in Nederland is het wel affiliate platformen.

Tel alle bovenstaande factoren bij elkaar op en wat heb je?  Een hyper-connected groep gebruikers die content kunnen filteren op relevantie en locatie, snel goed geinformeerde aankoopsbeslissingen kunnen maken en die op onverwachte momenten zullen uitvoeren, en die hun ervaring onmiddelijk delen met anderen.  De User Experience Revolutie betekent dat letterlijk de ervaring van de gebruiker het verschil gaat maken.

Google vs FacebookDie User Experience begint met de plek waar de gebruiker een product zoekt of tegenkomt – nu nog via zoekmachines of direct via de homepage van een online retailer, maar vanaf vandaag steeds vaker in de ‘stream’, de flow van informatie waar de moderne gebruiker in rondzwemt en die gevoedt wordt door sociale, gecureerde en gefilterde content.

De User Experience gaat verder op het moment dat de gebruiker van eerste trigger of verleiding overgaat naar het beoordelings- en aankoopsproces.  Continuiteit van de boodschap, bevestiging van de kwaliteitservaring door mooi en helder design, inspringen op de behoefte aan helderheid en simpelheid door ultra-gestroomlijnde en gepersonaliseerde selectie-, aanbevelings- en checkout processen zijn allemaal onderdeel van de User Experience in deze selectiefase.

De selectiefase kan onderbroken worden, of voortgezet op een ander platform.  Een naadloze overgang en een consistente User Experience van social netwerkpagina via brand site naar mobiel en het faciliteren van een dialoog over het product met vrienden, andere kopers of experts binnen het bedrijf zorgt voor een minimum aan afhakers in deze fase.

Na de aankoop wil de gebruiker een excellente nazorg, krijgt ze deze niet dan weten meteen al haar vrienden ervan.  Voordeel is dat mensen best bereid zijn te accepteren dat er iets mis gaat mits de ervaring zelf, de User Experience, niet onredelijk is.  Ook kun je deze gebruiker, nu je zoveel van haar weet, veel relevantere content bieden, en op een opportuun moment of locatie.

In alle gevallen tellen traditioneel belangrijke zaken als prijs, levertijd, garantie en vertrouwen nog keihard mee, maar de rode draad wordt de User Experience.  Dus… join the Revolution!

1 miljoen met Twitter verdienen?

Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik gebruik Twitter eigenlijk niet.  Als rechtgeaarde internet freak en innovatie-nerd zou ik zo langzamerhand wel moeten begrijpen waar alle fuss over gaat, en ergens doe ik dat ook wel, maar voor mij is het gewoon (nog) niet weggelegd.  Twitter gebruiken staat en valt natuurlijk met het aantal vrienden en bekenden die Twitter ook gebruiken, en dat zijn er bij mij te weinig.

Desalniettemin is Twitter een tool voor bedrijven om rekening mee te houden, ondanks het eindeloze geklaag over het gebrek aan verdiencapaciteit van de micro-blogging gigant.  Dus: hoe verdien je een miljoen aan Twitter?

Volgens dit artikel van internetnews.com heeft Dell dit bedrag verdiend in het afgelopen jaar door klanten via ‘tweets’ op de hoogte te houden van de laatste aanbiedingen.  Het mooie van Twitter is dat je mensen die daar behoefte aan hebben simpel en snel op de hoogte kan houden van je aanbiedingen, zonder de ‘inbox impact’ van een email nieuwsbrief.

Maar het communiceren van jouw bedrijfsnieuws of aanbiedingen is maar het begin van de toegevoegde waarde van Twitter voor je business.  Guy Kawasaki geeft tips op zijn blog hoe je Twitter kan gebruiken om feedback te krijgen op je producten en diensten.  Door de search functionaliteit van Twitter of tools als Tweetdeck of Twilert te gebruiken kun je jouw eigen bedrijfsnaam opzoeken om te zien wat mensen over je tweeten.  Vervolgens kun je deze informatie gebruiken om actie te ondernemen en jouw product of dienst te verbeteren.  Een gratis tool voor klantfeedback!  Zelfs al verdien je geen miljoen dit jaar met Twitter, je kunt er in ieder geval mee besparen…

Waarom veel online marketing campagnes niet genoeg opleveren

neon arrow

credit: TheTruthAbout

Google adword clicks zijn niet goedkoop, gemeten naar het aantal gekwalificeerde bezoekers.  Dus als je iemand op je site krijgt die specifiek op zoek is naar de boodschap die je haar gaf, waarom zou je die boodschap dan verstoppen.

Hier zijn wat gouden tips voor landingspagina’s:

- Zorg dat de headline op de pagina precies hetzelfde is als de tekst van de marketinguiting. Je bezoeker komt van een andere site en heeft alleen jouw tekst als houvast.  Zorg dat ze die direct herkent en kan volgen naar een actie.

- Wat betreft de tekst van je banner of adword: hou het kort, appeleer aan een directe wens van de bezoeker of stel een prikkelende vraag.  Als je moet kiezen tussen een mooie marketingtekst en het simpele benoemen van je aanbieding, doe het laatste.  Sterker nog, doe dat altijd…

- Test je boodschap.  Dat betekent dat je op je landingspagina de headline ook moet kunnen veranderen zodat ze hetzelfde blijven, dus zorg ervoor dat de headline niet onderdeel is van een grafische uiting.  Designers gaan protesteren als je ze vraagt het elke keer aan te passen (ik weet het, ik was er ook een).  It ain’t worth the hassle ;-)

- Zorg dat je product boven de page fold staat.  Scrollen is op zich niet erg.  Maar op een landingspagina hoort alleen gerelateerde content en de footer eventueel onder de page fold te staan.  Het product of de aanbieding die je adverteert is de hoofdboodschap dus zorg dat die onmiddelijk te zien is in plaats van een drukke header of veel tekst.

- Zorg dat je call-to-action boven de page fold staat.  Als de bezoeker gevonden heeft wat ze zoekt moet ze meteen een actie kunnen ondernemen.  Dit is meestal de Bestel nu button, maar dat hoeft niet.  Als je bijvoorbeeld een product met een hoge aanschafwaarde aanbiedt, kan het zijn dat je klanten verder wil inspireren in de richting van een aankoop.  Slechts € 250,- Bestel nu! werkt niet voor iedereen die koud één klik uit een Google search komt.

- Appeleer aan je doelgroep.  Verschillende mensen reageren verschillend op een boodschap.  Sommigen worden overtuigd door specificaties, sommigen door prijs.  Sommigen reageren op emotionele, anderen op kwantitatieve boodschappen.  Analyseer je product, je doelgroep en test verschillende benaderingen.  Als je niet alles in 1 uiting kwijt kan, hou hem dan toch kort en maak een tweede waar andere voordelen benadrukt worden.  Link naar twee versies van je landingspagina.

Tenslotte, vergeet niet dat mensen die Google gebruiken aan het zoeken zijn, en dus in een orientatiefase zitten.  Het gaat erom de balans te vinden tussen een overtuigende boodschap en een geloofwaardige call-to-action.  Jouw marketing uiting is een kier in een deur, als je klanten de deur openduwen moeten ze meteen naar binnen willen stappen!

Quick Search /
Mijn Correspondent-abonnement is dood, leve De Correspondent!
April 26th, 2015

  Onlangs zegde ik mijn Correspondent-abonnement op. Dat was een vrij eenvoudige overweging: ik lees het online opinieblad simpelweg te weinig om het abonnementsgeld van 60 euro per jaar te kunnen rechtvaardigen. Destijds heb ik het abonnement genomen omdat ik het initiatief sympathiek en goed uitgevoerd vond, en de kwaliteit van de artikelen hoog. Maar [...]

Think. Play!
January 26th, 2014
Retro-reflective projection
December 10th, 2012

Ik liet me laatst bijna verleiden door ibood.nl om een enorme flatscreen tv te kopen. Voor films en gamen (wat ik nooit doe maar mijn zoontje wel) zou dat te gek zijn zijn. Maar er is een reden dat ik in mijn huiskamer helemaal geen tv heb (alleen een iMac met tv kaart) en in [...]

Captivate Your Audience
September 3rd, 2012
Digitale Karma
February 6th, 2011

In zijn boek ‘Down and Out in the Magic Kingdom’ introduceerde Boing-Boing editor, anti-copyright kruisvaarder en sci-fi schrijver Cory Doctorow het begrip ‘Whuffie’. In Doctorow’s verhaal is iedereen continue neurologisch ‘ingeplugd’ in het internet en heeft dus altijd beschikking over de data-laag die de realiteit augmenteert. Als je iemand voor het eerst tegenkomt kun je [...]

De volgende stap voor social is local
September 26th, 2010

Vandaag reed ik langs de prachtig gerenoveerde sterrenwacht in Leiden en mijn vriendin suggereerde om er eens langs te gaan.  Probleem is, we weten niet of de renovatie al klaar is, of het open is voor het publiek, en wat er eventueel te bekijken zou zijn.  En zo zijn er legio voorbeelden van dingen die [...]

Goedkoop is het nieuwe gratis
March 31st, 2010

In zijn book ‘Free, The Future of a Radical Price’ (gratis te downloaden als audioboek) claimde Chris Anderson dat de toekomst van alle online content onafwendbaar richting gratis gaat.  Dit komt volgens Anderson door de marginale distributiekost van online producten.  Zijn redenering komt hierop neer: het kost natuurlijk geld om content te produceren, maar aangezien [...]

Meer nieuws over de Courier!
March 5th, 2010

Er is meer nieuws op Endgadget over Microsoft’s Courier, alles wat de iPad niet is en wel zou moeten zijn. Ik kan serieus niet wachten tot dit ding in de winkel ligt… (misschien ‘al’ Q3/Q4 van dit jaar? Meer op Endgadget, maar de nieuwe video is alvast hier:

Mijn lezing op de IMME: feedback gezocht
February 27th, 2010

Mijn lezing op de IMME van januari is (eindelijk) online gekomen en het is de eerste keer dat ik een lezing van mezelf in zijn geheel kon terugzien.  Ik moet zeggen dat ik, met enige afstand van de dag zelf, nogal wat heb aan te merken op mijn eigen presentatie.  Ik probeerde téveel te vertellen, [...]

You’ve been Meta Rickrolled!
February 24th, 2010

Gisteren werd bekend dat de originele video van Rick Astley’s ‘Never Gonna Give You Up’ niet meer op zijn oude vertrouwde plekje stond op YouTube en was vervangen door een “This video has been removed due to terms of use violation” boodschap.  Voor wie niet ingewijd is in het fenomeen ‘Rickrolling’ is dit geen dramatisch [...]

Is Twitter te eng voor oude mensen?
February 3rd, 2010

Mijn vader van 64 heeft recentelijk besloten om te gaan Twitteren. Niet omdat hij als een soort Koos Koets ‘oudere jongere’ wil meedoen met de waan van de dag, maar omdat het misschien voor hem een goede tool zou zijn om te netwerken, om kennis te delen en om interessante mensen te volgen. Mijn pa [...]

iWhat?
January 30th, 2010

De wereld is vol met mensen die na een aankondiging van Apple over een nieuw product meteen gaan klagen.  Mensen die stiekum toch best wel hadden gehoopt dat het net zo’n revolutie zou betekenen voor de pc markt als de iPhone was voor de smartphone markt.  UX designers bijvoorbeeld, die enorm hopen dat de iPad [...]

De banner is niet dood, hij leeft!
January 22nd, 2010

Een van de opvallendste uitspraken van Google’s Q4 earnings conference call gisteren vond ik de aankondiging dat een van de grootste nieuwe business opportunities in de ogen van Eric Schmidt display advertising is.  Display advertising?  Banners, die jaren geleden dood verklaard zijn en ingehaald door search en text advertising?  Die niemand meer ziet door banner [...]

Mijn prezi op de IMME
January 21st, 2010

Bovenstaand zijn de Prezi ‘slides’ van mijn presentatie op het Interactive Media & Marketing Event (IMME) over de ‘invloed van nieuwe marketing op e-commerce’.  De presentatie is ook opgenomen en staat kennelijk ergens volgende week op de site.  Ik zal hem tzt ook hier wel weer embedden!

Facebook begrijpt de point van social software niet
January 11th, 2010

Precies een jaar geleden kwam Burger King met een geniaal leuke virale campagne: De Whopper Sacrifice Challenge: Unfriend 10 Facebook vrienden, krijg een gratis Whopper. Het mooie van deze campagne was dat het prachtig inspeelde op één van de interessante dilemma’s rondom social software: wat betekent een virtuele vriend nou eigenlijk voor je? Hoe ‘echt’ [...]

De User Experience Revolution
January 3rd, 2010

E-commerce is van nature een conservatieve hoek van het internet.  Dit heeft te maken met een aantal zaken.  Ten eerste zijn de bedrijven die investeren in e-commerce vaak voorzichtig.  Er staan veel belangen op het spel, vaak niet in de laatste plaats de offline tak van het bedrijf die de ontwikkelingen binnen de e-commerce afdeling [...]

BOOM! One more thing from BERG London
December 17th, 2009

Digital Magazines: Bonnier Mag+ Prototype | Bonnier AB. Britse designhelden Berg hebben een presentatie gemaakt met het Zweedse Bonnier, een vooruitstrevend publishing house, over de toekomst van de bladen.  Het filmpje roept hetzelfde gevoel op als een goede Apple keynote doet (iPhone anyone?) – zo’n onderbuikgevoel van wow! Dat komt eraan! Al hebben we het [...]

Cool is niet altijd goed
December 17th, 2009

Binnenkort moet ik beginnen met de ontwikkeling van een ecommerce site voor een grote opticienketen, die onder andere een ‘virtual mirror’ willen implementeren.  Voor het ultieme voorbeeld van zo’n tool moet je tegenwoordig zijn bij Glasses Direct uit de UK, die augmented reality gebruiken om brillen op jouw hoofd te projecteren.  Kennen we al?  Jawel, [...]

De meest inspirerende talk die ik zag op Show Me The Money vorige week
December 16th, 2009
De ‘red route’ in 2010
December 16th, 2009

Net als we gewend zijn aan het idee van de ‘red route’, de ‘funnel’ of hoe je het wil noemen is de wereld alweer aan het veranderen.  In 2009 waren we er eindelijk met zijn allen uit dat we moesten nadenken over wie onze klant is en wat ze wilde, en dan de website zo [...]

Our 30 seconds of fame at TEDx Amsterdam
December 16th, 2009
My Big Idea for TEDxAMS: Newspapers = iTunes for Changing the World
October 28th, 2009

I’m trying to speak at TEDx Amsterdam.. it would be a dream come true to speak at the most amazing conference in the world!  Please watch my YouTube short presentation (it’s awful to have to squeeze such a big point into the requisite 3 minutes.. and I didn’t, in fact, quite manage it) because 3 [...]

Social shopping volgens Etsy.com
February 2nd, 2009

Etsy.com (een marktplaats voor zelfgemaakte producten) is een website om in de gaten te houden.  Om de volgende redenen is Etsy één van de ecommerce sites van de toekomst: 1. Etsy combineert een intuitieve en cleane user interface met een enorm gevoel voor stijl en esthetiek.  De site ziet er prachtig uit en is zeer [...]

De App store als universele mobiele betaalmethode?
January 23rd, 2009

De iPhone heeft browsen op je mobiele telefoon voor het eerst mogelijk gemaakt.  Niet alleen sites die geoptimaliseerd zijn voor het kleinere scherm, maar ook ‘gewone’ websites zijn dankzij de revolutionaire in- en uitzoominterface gemakkelijk te gebruiken op de iPhone.  Maar niet alle features van websites zijn hiermee binnen handbereik.  Hoewel het in theorie mogelijk [...]

Google maps is de nieuwe user interface
January 8th, 2009

De uitdaging voor elke user experience designer is om de interface zo te ontwerpen dat de gebruiker direct begrijpt wat ze moet doen.  Gelukkig heb je altijd nog objecten uit de ‘echte wereld’ waarop je je ontwerp kan baseren. Voorbeeld: als je een gebruiker een expliciete actie wil laten ondernemen, gebruik je een plaaatje van [...]

1 miljoen met Twitter verdienen?
December 16th, 2008

Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik gebruik Twitter eigenlijk niet.  Als rechtgeaarde internet freak en innovatie-nerd zou ik zo langzamerhand wel moeten begrijpen waar alle fuss over gaat, en ergens doe ik dat ook wel, maar voor mij is het gewoon (nog) niet weggelegd.  Twitter gebruiken staat en valt natuurlijk met [...]

Wat te doen met een klant die klaar is
December 9th, 2008

De meest ondergewaardeerde pagina van de checkout verdient zijn eigen post: de bestelbevestigingspagina.  Behalve de bestelbevestiging te laten zien en uitprinten kun je hier veel meer kwijt.  Per slot van rekening staat de klant hier in een wak: ze is net klaar met bestellen en heeft geen directe taak.  Suggesties om hier te tonen: 1. [...]

De ideale checkout?
December 9th, 2008

Niemand weet hoe de ideale checkout eruit ziet. Het probleem is dat het enorm riskant is om met je checkout te gaan rotzooien, omdat je je geen fouten kan permitteren in dit cruciale proces.  Daarom loopt in feite iedereen achter elkaar aan, en dat is begrijpelijk.  Best practices volgen is een goede manier om je [...]

Waarom veel online marketing campagnes niet genoeg opleveren
December 1st, 2008

Google adword clicks zijn niet goedkoop, gemeten naar het aantal gekwalificeerde bezoekers.  Dus als je iemand op je site krijgt die specifiek op zoek is naar de boodschap die je haar gaf, waarom zou je die boodschap dan verstoppen. Hier zijn wat gouden tips voor landingspagina’s: – Zorg dat de headline op de pagina precies [...]

2 manieren om snel een webshop te demo-en
December 1st, 2008

Paper prototyping Om snel een concept uit te kunnen werken is het mooi dat paper prototyping uitgevonden is.  Niet in de laatste plaats omdat het een veel coolere naam is dan ‘tekenen en uitknippen’.  Paper protyping stelt de interaction designer in staat om snel een concept te demonsteren aan collega’s of zelfs direct aan een [...]