Mijn Correspondent-abonnement is dood, leve De Correspondent!

 

Onlangs zegde ik mijn Correspondent-abonnement op. Dat was een vrij eenvoudige overweging: ik lees het online opinieblad simpelweg te weinig om het abonnementsgeld van 60 euro per jaar te kunnen rechtvaardigen. Destijds heb ik het abonnement genomen omdat ik het initiatief sympathiek en goed uitgevoerd vond, en de kwaliteit van de artikelen hoog. Maar een jaar later blijkt overweging toch anders uit te vallen.

Puur vanuit behavioural economics zijn er manieren te verzinnen om die overweging te beïnvloeden. Zoals Dan Ariely en anderen hebben aangetoond zijn onze beslissingen immers maar ten dele rationeel, en dus beïnvloedbaar. Zo wordt een beslissing bijvoorbeeld altijd beïnvloedt door de context. Vergeleken met een krant op opinieblad is 60 euro per jaar weinig. Maar vergeleken met een van de talloze andere gratis fantastische ‘longform’ journalistieke bronnen die gratis online te lezen zijn is het best een hoop geld. Dan klinkt €1,15 per week misschien wat beter.

Maar dat is allemaal maar platte communicatie. Er kan veel meer, door in te spelen op wat ‘digitaal’ allemaal mogelijk maakt.


Maak er een app van

Ten eerste is de beslissing om de krant niet als app uit te brengen volgens mij niet te verdedigen als je kijkt naar de rest van de markt. Zelfs de Financial Times die destijds als enige een prachtige mobile first website presenteerde in plaats van een app is inmiddels overstag. Logisch, het ‘app model’ heeft vooralsnog gewonnen van het ‘web model’. Apps krijgen een vaste plek op je mobiele scherm, web pagina’s over het algemeen niet (ook al kan het wel). Apps voor iOS, Android en Windows uitbrengen is trouwens ook best simpel: zonder veel extra codeerwerk kun je de artikelen via een web view in een native ‘wrapper’ zetten. Maar als de app er eenmaal is kun je meer. Notificaties zijn een belangrijk onderdeel van de mobiele ervaring en veel publicaties spelen hierop in door bijvoorbeeld via ‘breaking news’ alerts de gebruiker naar kun app te halen. De Correspondent heeft geen breaking news. Maar wat als de app bijvoorbeeld via de GPS merkt dat ik ’s ochtends in de trein zit, en me op dat moment een persoonlijke tip stuurt op basis van mijn leesgedrag?


Hou van je leden

Ten tweede moet je je als ‘challenger merk’ meer bezighouden met je community. Een slimme zet vind ik het bijschrift van een gedeeld artikel op social media of email: ‘dit artikel is met je gedeeld door betalend lid [Voornaam Achternaam]’. Lees een paar van dat soort artikelen en de kans is groter dat je zelf betalend lid wordt. Maar ook hier zijn de mogelijkheden nog niet uitgenut. Is het niet mogelijk om leden die anderen binnenhalen bijvoorbeeld te belonen met korting of status? Dropbox heeft met een dergelijk ‘member get member’ model in korte tijd haar bereik als een olievlek uitgebreid.

Daarnaast kan de dialoog tussen journalisten en commentatoren rijker. De comments op de Correspondent zijn over het algemeen van relatief hoge kwaliteit. Door het mogelijk maken van ‘upvoten’ of anderszins groeperen van meningen kun je de artikelen een katalysator van een goed gesprek maken. Misschien kan dit in sommige gevallen zelfs leiden tot het delen van zo’n collectieve mening met het degene over wie het artikel ging, of een follow up artikel van de journalist. Hiermee beloon je engagement van lezers en creëer je een actieve community. De waarde van de Correspondent gaat hierdoor omhoog voor deze lezers, en het verlies bij opzeggen wordt veel groter.


Maak van je merk een platform

Tenslotte kan de Correspondent zich meer gaan zien als ‘platform’ dan als publicatie. De samenwerking met digitaal bureau Momkai heeft al een technisch platform opgeleverd maar ook journalistiek zou de Correspondent zich als platform kunnen gaan profileren. Een brede definitie van een platform is ‘iets waar je op kunt bouwen’. Een software platform zoals iOS wordt bijvoorbeeld door app ontwikkelaars gebruikt om diensten op te bouwen. Een cloud services platform als Amazon Web Services is de basis voor talloze digitale bedrijven. Maar je kunt een merk ook zien als platform en er diensten op gaan bouwen die erbij passen. De Guardian bijvoorbeeld verdient het meeste geld online helemaal niet met nieuws, maar met dating (Guardian Soulmates) en job search. Niet omdat Match.com of LinkedIn dat niet beter kunnen maar omdat je bij de Guardian een bepaald soort partner of werknemer vindt, en dat is uiteindelijk het belangrijkst.

De Correspondent heeft als intelligent, enigszins links en eigenwijs merk een prachtige basis om verdere diensten of samenwerkingsverbanden te ontwikkelen waarbij de hoog opgeleide en intelligente Correspondent-lezers op een manier met elkaar of een ander verbonden worden die zowel voor hun als voor het blad een extra waarde toevoegt. Voor de duidelijkheid: ik pleit niet per se voor een Correspondent dating site, maar voor het nadenken over de mogelijkheden die er ontstaan door je merk als een platform te zien.

De Correspondent heeft zich twee jaar geleden losgemaakt van de gevestigde journalistieke orde en een interessant, eigenwijs online opinieblad neergezet. Door nog dieper te engageren met de regels en mogelijkheden van online kan de ‘value-exchange’ tussen blad en lezer zich verder weg bewegen van het traditionele abonnementsmodel en de Correspondent de positie verwerven die het wat mij betreft verdient in het medialandschap.

 

 

Cool is niet altijd goed

Binnenkort moet ik beginnen met de ontwikkeling van een ecommerce site voor een grote opticienketen, die onder andere een ‘virtual mirror’ willen implementeren.  Voor het ultieme voorbeeld van zo’n tool moet je tegenwoordig zijn bij Glasses Direct uit de UK, die augmented reality gebruiken om brillen op jouw hoofd te projecteren.  Kennen we al?  Jawel, maar niet op deze manier: face recognition en 3d animatie zorgen ervoor dat je je hoofd kan draaien en bewegen in je webcam en op het scherm jezelf met bril terugziet.  De demo ziet er alvast reuze cool uit:

Maar hoe praktisch is dit nou eigenlijk?  De system requirements liegen er niet om: Windows XP of Vista, directX 9.0c compatible grafische kaart (bent u er nog?), single core CPU 2.3Ghz bla bla bla…  Laat maar zitten.  Deze coole augmented reality app is gewoon een processor intensieve applicatie van meer dan 55MB die ik moet downloaden voor ik uberhaupt weet of de modellen die ik leuk vind er wel bij zitten.

En ga ik dan werkelijk op basis van zo’n webcam truc een beslissing maken?  Natuurlijk niet, de waarde van deze app zit ‘m puur in de gimmick.  Alle blogs rennen er achteraan, en zo krijgen ze een hoop traffic.  Maar wat hier de ROI van is…

Nee, Glasses Direct weet het zelf ook heel goed, hier gaan ze de oorlog niet mee winnen.  Daarom is het ook zo moeilijk de applicatie uberhaupt te vinden vanaf hun homepage.

Een van de eerste fouten die gemaakt werd door retailers die in e-commerce  gingen was dat ze probeerden om de offline ervaring online na te bootsen.  Maar de klant laat zich niet zo makkelijk wijsmaken dat zij in een winkel is als ze eigenlijk achter de computer zit.  Sterker nog, als ze in de winkel wilde zitten dan was ze wel naar de winkel gegaan.  Maar ze zit achter de computer, dus zoekt ze iets wat specifiek het e-commerce kanaal kan bieden: gemak, brede keus, makkelijk vergelijken, etc etc.

Daarom doet Glasses Direct wat mij betreft een ding vooral erg goed: een free home trial.  Zoek een paar leuke montuurtjes uit, laat ze lekker thuis bezorgen en probeer ze op je gemak thuis uit.  Achter een echte spiegel – geen download nodig.  Stuur dan terug wat je niet leuk vindt en hou eventueel wat je wel leuk vindt.  Da’s een ervaring die de winkel niet kan bieden, dat heeft een meerwaarde.  De rest is gewoon een dure manier om de klant iets te geven waar ze niet op zit te wachten.

Video Mirror from Glasses Direct.

De ‘red route’ in 2010

Red route

Net als we gewend zijn aan het idee van de ‘red route’, de ‘funnel’ of hoe je het wil noemen is de wereld alweer aan het veranderen.  In 2009 waren we er eindelijk met zijn allen uit dat we moesten nadenken over wie onze klant is en wat ze wilde, en dan de website zo inrichten dat ze supersnel en makkelijk van homepage via basket naar checkout kon wandelen.

Inmiddels zijn we er achter dat de ‘red route’ van de klant niet begint bij de home page en eindigt bij de checkout.  Hij begint bij inspiratie en eindigt nooit.  De ‘red route’ meandert langs zoekmachines en over sociale netwerken, neemt een uitstapje naar de winkelstraat en keert terug via een blog post.  Als je het goed doet slentert je klant over jouw site maar dat is niet het enige moment dat je zal moeten aangrijpen om de klant jouw product te tonen.

Het goede nieuws is dat de scheiding tussen advertising en content minder strict zal worden in 2010.  Als merk zul je op micro-niveau (ja ik heb het ook over Twitter..) moeten gaan communiceren met je klant.  Over de inspiratie voor de aankoop, de criteria rond de aankoop, en de zorg na de aankoop.  Dus meer contactmomenten, meer investering in de relatie, en een hyper-flexibel platform om al die verschillende contactmomenten te kunnen omzetten in een sale.

In 2009 begon dit al, in 2010 wordt het de enige manier om zaken te blijven doen.  Iedereen klaar?

1 miljoen met Twitter verdienen?

Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik gebruik Twitter eigenlijk niet.  Als rechtgeaarde internet freak en innovatie-nerd zou ik zo langzamerhand wel moeten begrijpen waar alle fuss over gaat, en ergens doe ik dat ook wel, maar voor mij is het gewoon (nog) niet weggelegd.  Twitter gebruiken staat en valt natuurlijk met het aantal vrienden en bekenden die Twitter ook gebruiken, en dat zijn er bij mij te weinig.

Desalniettemin is Twitter een tool voor bedrijven om rekening mee te houden, ondanks het eindeloze geklaag over het gebrek aan verdiencapaciteit van de micro-blogging gigant.  Dus: hoe verdien je een miljoen aan Twitter?

Volgens dit artikel van internetnews.com heeft Dell dit bedrag verdiend in het afgelopen jaar door klanten via ‘tweets’ op de hoogte te houden van de laatste aanbiedingen.  Het mooie van Twitter is dat je mensen die daar behoefte aan hebben simpel en snel op de hoogte kan houden van je aanbiedingen, zonder de ‘inbox impact’ van een email nieuwsbrief.

Maar het communiceren van jouw bedrijfsnieuws of aanbiedingen is maar het begin van de toegevoegde waarde van Twitter voor je business.  Guy Kawasaki geeft tips op zijn blog hoe je Twitter kan gebruiken om feedback te krijgen op je producten en diensten.  Door de search functionaliteit van Twitter of tools als Tweetdeck of Twilert te gebruiken kun je jouw eigen bedrijfsnaam opzoeken om te zien wat mensen over je tweeten.  Vervolgens kun je deze informatie gebruiken om actie te ondernemen en jouw product of dienst te verbeteren.  Een gratis tool voor klantfeedback!  Zelfs al verdien je geen miljoen dit jaar met Twitter, je kunt er in ieder geval mee besparen…

Wat te doen met een klant die klaar is

Goodbye Stop

credit: Peter Kaminski

De meest ondergewaardeerde pagina van de checkout verdient zijn eigen post: de bestelbevestigingspagina.  Behalve de bestelbevestiging te laten zien en uitprinten kun je hier veel meer kwijt.  Per slot van rekening staat de klant hier in een wak: ze is net klaar met bestellen en heeft geen directe taak.  Suggesties om hier te tonen:

1. Nieuwsbriefinschrijving.  Hoe graag je ook zou willen, opt-out (mensen een vinkje laten wéghalen als ze geen nieuwsbrief willen) is niet meer van deze tijd.  Gebruikers zullen actief moeten kiezen voor je nieuwsbrief.  Je hebt ze die optie al geboden bij het invullen van de adresgegevens, maar ze hebben misschien nog geen vinkje gezet.  Geef ze dan nogmaals de mogelijkheid, maar nu kun je wat meer verleiding toepassen zonder dat dit afleidt van de besteltaak.  Noem de voordelen en geef een voorbeeld van hoe de nieuwsbrief eruit ziet.

2. Kassakoopjes.  Waarom je cross sell beperken tot vóór de checkout?  De bestelling is net geplaatst, als het technisch mogelijk is is dit een uitgelzen kans om er met 1 druk op de knop nog een paar kleine artikelen aan toe te voegen, zolang dit je bezorgkosten of credit check/fraudemodule maar niet beïnvloedt.

3. Links naar veelbezochte pagina’s.  Een link naar de homepage is niet genoeg.  Probeer te vermijden dat je klant de site verlaat door een aantal links naar goedbezochte en interessante pagina’s binnen de site te bieden.

4. Registratie. Steeds meer sites, vooral in de US staan klanten toe een bestelling te plaatsen zonder een account aan te maken.  Dit kan een goede manier zijn om een drempel weg te nemen zodat de klant een bestelling plaatst.  Maar eigenlijk wil je die klant juist wel laten inschrijven.  Geef op je bevestigingspagina de mogelijkheid om door simpelweg een wachtwoord toe te voegen alsnog een ingeschreven gebruiker van je klant te maken.  Waarom zou ze dit doen?  Omdat ze dan haar bestelling kan volgen via de account pagina!  Zeg daar maar eens nee tegen…

De ideale checkout?

Rampant Consumerism

credit: FlyGuy92586

Niemand weet hoe de ideale checkout eruit ziet.

Het probleem is dat het enorm riskant is om met je checkout te gaan rotzooien, omdat je je geen fouten kan permitteren in dit cruciale proces.  Daarom loopt in feite iedereen achter elkaar aan, en dat is begrijpelijk.  Best practices volgen is een goede manier om je gebruiker niet voor onverwachte verassingen te zetten.  Hieronder volgen een paar tips uit het best practice handboek, en daarna waag ik me aan een voorstel voor een alternatieve checkout flow.  Voor wie het aandurft.

1. Verwijder de site navigatie.  De checkout moet opgezet zijn als een fuik.  Niets mag de gebruiker afleiden van zijn taak. Upsell doe je op de productpagina, cross sell op de productpagina en in de basket, maar zodra de gebruiker aan het afrekenen is wil je haar nergens anders meer naartoe sturen, zelfs niet naar meer producten om mee te bestellen.

2. Creëer een aparte navigatie voor de checkout waarin je de stappen toont die de gebruiker moet doorlopen.  Hierdoor geef je focus en duidelijkheid over het proces.  Gebruikers kunnen deze navigatie niet gebruiken om stappen over te slaan, wel om terug te gaan om iets te wijzigen wat ze al hebben ingevuld.

3. Gebruik zo weinig mogelijk velden.  Probeer een balans te vinden tussen informatie die je nodig hebt om de bestelling af te kunnen ronden, zoals adresgegevens en informatie die je graag zou willen hebben om te kunnen segmenteren voor je marketing doeleinden, zoals geboortedatum.

4. Respecteer privacy. Als je mensen om gegevens vraagt die ze niet zo graag weggeven, zoals een telefoonnummer, geef dan in ieder geval een goede reden (‘zodat we u kunnen bellen als er onverhoopt een vertraging optreedt’).  Geef een link naar je privacy policy, maar toon een popup, link niet naar een aparte pagina.

5. Stel de gebruiker gerust en verwijder FUDD’s (Fears, Uncertainties, Doubts & Dealbreakers).  Toon direct bezorginformatie en -kosten (liefst al vóór ze in de checkout komen maar soms is dat niet mogelijk omdat je nog niet weet waarheen het verzonden moet worden, in dat geval geef een indicatie).  Geef duidelijk aan dat de betaalomgeving beveiligd is, toon de betaalmogelijkheden vroeg in het proces en laat zien van welke keurmerken en organisaties je lid bent.

Een alternatieve checkout flow?

De meeste bestelprocessen hebben de volgende volgorde (als je voor het eerst bestelt):

- inloggen of nieuwe gebruiker keuze

- factuuradres

- email (met optionele nieuwsbriefinschrijving) en wachtwoord

- bezorgadres

- (cadeau)verpakking en bezorgmethode

- betaalmethode

- bestelbevestiging

Ik denk dat het intuitiever kan door de volgorde om te gooien:

- emailadres met of zonder wachtwoord (zoals de geniale login van Amazon)

- bezorgadres plus (cadeau)verpakkingsopties

- betaalmethode en factuuradres (indien afwijkend)

Op die manier groepeer je de taken logischer: waar wil ik het heen laten bezorgen en hoe, en hoe wil ik betalen.

Waarom veel online marketing campagnes niet genoeg opleveren

neon arrow

credit: TheTruthAbout

Google adword clicks zijn niet goedkoop, gemeten naar het aantal gekwalificeerde bezoekers.  Dus als je iemand op je site krijgt die specifiek op zoek is naar de boodschap die je haar gaf, waarom zou je die boodschap dan verstoppen.

Hier zijn wat gouden tips voor landingspagina’s:

- Zorg dat de headline op de pagina precies hetzelfde is als de tekst van de marketinguiting. Je bezoeker komt van een andere site en heeft alleen jouw tekst als houvast.  Zorg dat ze die direct herkent en kan volgen naar een actie.

- Wat betreft de tekst van je banner of adword: hou het kort, appeleer aan een directe wens van de bezoeker of stel een prikkelende vraag.  Als je moet kiezen tussen een mooie marketingtekst en het simpele benoemen van je aanbieding, doe het laatste.  Sterker nog, doe dat altijd…

- Test je boodschap.  Dat betekent dat je op je landingspagina de headline ook moet kunnen veranderen zodat ze hetzelfde blijven, dus zorg ervoor dat de headline niet onderdeel is van een grafische uiting.  Designers gaan protesteren als je ze vraagt het elke keer aan te passen (ik weet het, ik was er ook een).  It ain’t worth the hassle ;-)

- Zorg dat je product boven de page fold staat.  Scrollen is op zich niet erg.  Maar op een landingspagina hoort alleen gerelateerde content en de footer eventueel onder de page fold te staan.  Het product of de aanbieding die je adverteert is de hoofdboodschap dus zorg dat die onmiddelijk te zien is in plaats van een drukke header of veel tekst.

- Zorg dat je call-to-action boven de page fold staat.  Als de bezoeker gevonden heeft wat ze zoekt moet ze meteen een actie kunnen ondernemen.  Dit is meestal de Bestel nu button, maar dat hoeft niet.  Als je bijvoorbeeld een product met een hoge aanschafwaarde aanbiedt, kan het zijn dat je klanten verder wil inspireren in de richting van een aankoop.  Slechts € 250,- Bestel nu! werkt niet voor iedereen die koud één klik uit een Google search komt.

- Appeleer aan je doelgroep.  Verschillende mensen reageren verschillend op een boodschap.  Sommigen worden overtuigd door specificaties, sommigen door prijs.  Sommigen reageren op emotionele, anderen op kwantitatieve boodschappen.  Analyseer je product, je doelgroep en test verschillende benaderingen.  Als je niet alles in 1 uiting kwijt kan, hou hem dan toch kort en maak een tweede waar andere voordelen benadrukt worden.  Link naar twee versies van je landingspagina.

Tenslotte, vergeet niet dat mensen die Google gebruiken aan het zoeken zijn, en dus in een orientatiefase zitten.  Het gaat erom de balans te vinden tussen een overtuigende boodschap en een geloofwaardige call-to-action.  Jouw marketing uiting is een kier in een deur, als je klanten de deur openduwen moeten ze meteen naar binnen willen stappen!

2 manieren om snel een webshop te demo-en

Origami Gecko

credit: /kallu

Paper prototyping

Om snel een concept uit te kunnen werken is het mooi dat paper prototyping uitgevonden is.  Niet in de laatste plaats omdat het een veel coolere naam is dan ‘tekenen en uitknippen’.  Paper protyping stelt de interaction designer in staat om snel een concept te demonsteren aan collega’s of zelfs direct aan een klant zonder dat iedereen meteen wordt afgeleid door een design.

Waarom paper prototyping?

Door met potlood en een zwarte pen snel de pagina’s te tekenen heb je in een mum van tijd een idee op papier.  Net als op een computer wil je natuurlijk kunnen cut en pasten, en door de elementen uit te knippen kun je navigatie en andere zaken hergebruiken, individuele pagina’s op elkaar leggen in de goede volgorde en complexe ajaxinteracties simuleren met een simpel knipseltje.

Vorige week moesten we voor een klant in een paar dagen een proof-of-concept neerzetten en om snel buy-in voor het concept te krijgen was een paper prototype de ideale manier om direct visueel het concept te tonen.

handig voor: demonstratie van concept, snel richting geven aan het project

Rapid prototyping

Rapid prototyping is de code-variant van paper prototyping.  Door snel een aantal pagina’s met elkaar te linken en wat eenvoudige front-end code te gebruiken kun je zonder een back-end demonstreren hoe de applicatie of website gaat werken.

Waarom rapid prototyping?

Tools als Axure staan interaction designers toe om wireframes vrij eenvoudig interactief te maken zodat de klant kan zien hoe de site werkt.  Rapid prototypes zijn zelfs voor eerste usabilitytests te gebruiken voordat de ontwikkeling van de site werkelijk begint.

handig voor: betrokkenheid en controle bij de ontwikkeling van het interactie ontwerp.  Usability tests in een vroeg stadium voor de applicatie is gebouwd.

Quick Search /
Mijn Correspondent-abonnement is dood, leve De Correspondent!
April 26th, 2015

  Onlangs zegde ik mijn Correspondent-abonnement op. Dat was een vrij eenvoudige overweging: ik lees het online opinieblad simpelweg te weinig om het abonnementsgeld van 60 euro per jaar te kunnen rechtvaardigen. Destijds heb ik het abonnement genomen omdat ik het initiatief sympathiek en goed uitgevoerd vond, en de kwaliteit van de artikelen hoog. Maar [...]

Think. Play!
January 26th, 2014
Retro-reflective projection
December 10th, 2012

Ik liet me laatst bijna verleiden door ibood.nl om een enorme flatscreen tv te kopen. Voor films en gamen (wat ik nooit doe maar mijn zoontje wel) zou dat te gek zijn zijn. Maar er is een reden dat ik in mijn huiskamer helemaal geen tv heb (alleen een iMac met tv kaart) en in [...]

Captivate Your Audience
September 3rd, 2012
Digitale Karma
February 6th, 2011

In zijn boek ‘Down and Out in the Magic Kingdom’ introduceerde Boing-Boing editor, anti-copyright kruisvaarder en sci-fi schrijver Cory Doctorow het begrip ‘Whuffie’. In Doctorow’s verhaal is iedereen continue neurologisch ‘ingeplugd’ in het internet en heeft dus altijd beschikking over de data-laag die de realiteit augmenteert. Als je iemand voor het eerst tegenkomt kun je [...]

De volgende stap voor social is local
September 26th, 2010

Vandaag reed ik langs de prachtig gerenoveerde sterrenwacht in Leiden en mijn vriendin suggereerde om er eens langs te gaan.  Probleem is, we weten niet of de renovatie al klaar is, of het open is voor het publiek, en wat er eventueel te bekijken zou zijn.  En zo zijn er legio voorbeelden van dingen die [...]

Goedkoop is het nieuwe gratis
March 31st, 2010

In zijn book ‘Free, The Future of a Radical Price’ (gratis te downloaden als audioboek) claimde Chris Anderson dat de toekomst van alle online content onafwendbaar richting gratis gaat.  Dit komt volgens Anderson door de marginale distributiekost van online producten.  Zijn redenering komt hierop neer: het kost natuurlijk geld om content te produceren, maar aangezien [...]

Meer nieuws over de Courier!
March 5th, 2010

Er is meer nieuws op Endgadget over Microsoft’s Courier, alles wat de iPad niet is en wel zou moeten zijn. Ik kan serieus niet wachten tot dit ding in de winkel ligt… (misschien ‘al’ Q3/Q4 van dit jaar? Meer op Endgadget, maar de nieuwe video is alvast hier:

Mijn lezing op de IMME: feedback gezocht
February 27th, 2010

Mijn lezing op de IMME van januari is (eindelijk) online gekomen en het is de eerste keer dat ik een lezing van mezelf in zijn geheel kon terugzien.  Ik moet zeggen dat ik, met enige afstand van de dag zelf, nogal wat heb aan te merken op mijn eigen presentatie.  Ik probeerde téveel te vertellen, [...]

You’ve been Meta Rickrolled!
February 24th, 2010

Gisteren werd bekend dat de originele video van Rick Astley’s ‘Never Gonna Give You Up’ niet meer op zijn oude vertrouwde plekje stond op YouTube en was vervangen door een “This video has been removed due to terms of use violation” boodschap.  Voor wie niet ingewijd is in het fenomeen ‘Rickrolling’ is dit geen dramatisch [...]

Is Twitter te eng voor oude mensen?
February 3rd, 2010

Mijn vader van 64 heeft recentelijk besloten om te gaan Twitteren. Niet omdat hij als een soort Koos Koets ‘oudere jongere’ wil meedoen met de waan van de dag, maar omdat het misschien voor hem een goede tool zou zijn om te netwerken, om kennis te delen en om interessante mensen te volgen. Mijn pa [...]

iWhat?
January 30th, 2010

De wereld is vol met mensen die na een aankondiging van Apple over een nieuw product meteen gaan klagen.  Mensen die stiekum toch best wel hadden gehoopt dat het net zo’n revolutie zou betekenen voor de pc markt als de iPhone was voor de smartphone markt.  UX designers bijvoorbeeld, die enorm hopen dat de iPad [...]

De banner is niet dood, hij leeft!
January 22nd, 2010

Een van de opvallendste uitspraken van Google’s Q4 earnings conference call gisteren vond ik de aankondiging dat een van de grootste nieuwe business opportunities in de ogen van Eric Schmidt display advertising is.  Display advertising?  Banners, die jaren geleden dood verklaard zijn en ingehaald door search en text advertising?  Die niemand meer ziet door banner [...]

Mijn prezi op de IMME
January 21st, 2010

Bovenstaand zijn de Prezi ‘slides’ van mijn presentatie op het Interactive Media & Marketing Event (IMME) over de ‘invloed van nieuwe marketing op e-commerce’.  De presentatie is ook opgenomen en staat kennelijk ergens volgende week op de site.  Ik zal hem tzt ook hier wel weer embedden!

Facebook begrijpt de point van social software niet
January 11th, 2010

Precies een jaar geleden kwam Burger King met een geniaal leuke virale campagne: De Whopper Sacrifice Challenge: Unfriend 10 Facebook vrienden, krijg een gratis Whopper. Het mooie van deze campagne was dat het prachtig inspeelde op één van de interessante dilemma’s rondom social software: wat betekent een virtuele vriend nou eigenlijk voor je? Hoe ‘echt’ [...]

De User Experience Revolution
January 3rd, 2010

E-commerce is van nature een conservatieve hoek van het internet.  Dit heeft te maken met een aantal zaken.  Ten eerste zijn de bedrijven die investeren in e-commerce vaak voorzichtig.  Er staan veel belangen op het spel, vaak niet in de laatste plaats de offline tak van het bedrijf die de ontwikkelingen binnen de e-commerce afdeling [...]

BOOM! One more thing from BERG London
December 17th, 2009

Digital Magazines: Bonnier Mag+ Prototype | Bonnier AB. Britse designhelden Berg hebben een presentatie gemaakt met het Zweedse Bonnier, een vooruitstrevend publishing house, over de toekomst van de bladen.  Het filmpje roept hetzelfde gevoel op als een goede Apple keynote doet (iPhone anyone?) – zo’n onderbuikgevoel van wow! Dat komt eraan! Al hebben we het [...]

Cool is niet altijd goed
December 17th, 2009

Binnenkort moet ik beginnen met de ontwikkeling van een ecommerce site voor een grote opticienketen, die onder andere een ‘virtual mirror’ willen implementeren.  Voor het ultieme voorbeeld van zo’n tool moet je tegenwoordig zijn bij Glasses Direct uit de UK, die augmented reality gebruiken om brillen op jouw hoofd te projecteren.  Kennen we al?  Jawel, [...]

De meest inspirerende talk die ik zag op Show Me The Money vorige week
December 16th, 2009
De ‘red route’ in 2010
December 16th, 2009

Net als we gewend zijn aan het idee van de ‘red route’, de ‘funnel’ of hoe je het wil noemen is de wereld alweer aan het veranderen.  In 2009 waren we er eindelijk met zijn allen uit dat we moesten nadenken over wie onze klant is en wat ze wilde, en dan de website zo [...]

Our 30 seconds of fame at TEDx Amsterdam
December 16th, 2009
My Big Idea for TEDxAMS: Newspapers = iTunes for Changing the World
October 28th, 2009

I’m trying to speak at TEDx Amsterdam.. it would be a dream come true to speak at the most amazing conference in the world!  Please watch my YouTube short presentation (it’s awful to have to squeeze such a big point into the requisite 3 minutes.. and I didn’t, in fact, quite manage it) because 3 [...]

Social shopping volgens Etsy.com
February 2nd, 2009

Etsy.com (een marktplaats voor zelfgemaakte producten) is een website om in de gaten te houden.  Om de volgende redenen is Etsy één van de ecommerce sites van de toekomst: 1. Etsy combineert een intuitieve en cleane user interface met een enorm gevoel voor stijl en esthetiek.  De site ziet er prachtig uit en is zeer [...]

De App store als universele mobiele betaalmethode?
January 23rd, 2009

De iPhone heeft browsen op je mobiele telefoon voor het eerst mogelijk gemaakt.  Niet alleen sites die geoptimaliseerd zijn voor het kleinere scherm, maar ook ‘gewone’ websites zijn dankzij de revolutionaire in- en uitzoominterface gemakkelijk te gebruiken op de iPhone.  Maar niet alle features van websites zijn hiermee binnen handbereik.  Hoewel het in theorie mogelijk [...]

Google maps is de nieuwe user interface
January 8th, 2009

De uitdaging voor elke user experience designer is om de interface zo te ontwerpen dat de gebruiker direct begrijpt wat ze moet doen.  Gelukkig heb je altijd nog objecten uit de ‘echte wereld’ waarop je je ontwerp kan baseren. Voorbeeld: als je een gebruiker een expliciete actie wil laten ondernemen, gebruik je een plaaatje van [...]

1 miljoen met Twitter verdienen?
December 16th, 2008

Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik gebruik Twitter eigenlijk niet.  Als rechtgeaarde internet freak en innovatie-nerd zou ik zo langzamerhand wel moeten begrijpen waar alle fuss over gaat, en ergens doe ik dat ook wel, maar voor mij is het gewoon (nog) niet weggelegd.  Twitter gebruiken staat en valt natuurlijk met [...]

Wat te doen met een klant die klaar is
December 9th, 2008

De meest ondergewaardeerde pagina van de checkout verdient zijn eigen post: de bestelbevestigingspagina.  Behalve de bestelbevestiging te laten zien en uitprinten kun je hier veel meer kwijt.  Per slot van rekening staat de klant hier in een wak: ze is net klaar met bestellen en heeft geen directe taak.  Suggesties om hier te tonen: 1. [...]

De ideale checkout?
December 9th, 2008

Niemand weet hoe de ideale checkout eruit ziet. Het probleem is dat het enorm riskant is om met je checkout te gaan rotzooien, omdat je je geen fouten kan permitteren in dit cruciale proces.  Daarom loopt in feite iedereen achter elkaar aan, en dat is begrijpelijk.  Best practices volgen is een goede manier om je [...]

Waarom veel online marketing campagnes niet genoeg opleveren
December 1st, 2008

Google adword clicks zijn niet goedkoop, gemeten naar het aantal gekwalificeerde bezoekers.  Dus als je iemand op je site krijgt die specifiek op zoek is naar de boodschap die je haar gaf, waarom zou je die boodschap dan verstoppen. Hier zijn wat gouden tips voor landingspagina’s: – Zorg dat de headline op de pagina precies [...]

2 manieren om snel een webshop te demo-en
December 1st, 2008

Paper prototyping Om snel een concept uit te kunnen werken is het mooi dat paper prototyping uitgevonden is.  Niet in de laatste plaats omdat het een veel coolere naam is dan ‘tekenen en uitknippen’.  Paper protyping stelt de interaction designer in staat om snel een concept te demonsteren aan collega’s of zelfs direct aan een [...]