Cool is niet altijd goed

Binnenkort moet ik beginnen met de ontwikkeling van een ecommerce site voor een grote opticienketen, die onder andere een ‘virtual mirror’ willen implementeren.  Voor het ultieme voorbeeld van zo’n tool moet je tegenwoordig zijn bij Glasses Direct uit de UK, die augmented reality gebruiken om brillen op jouw hoofd te projecteren.  Kennen we al?  Jawel, maar niet op deze manier: face recognition en 3d animatie zorgen ervoor dat je je hoofd kan draaien en bewegen in je webcam en op het scherm jezelf met bril terugziet.  De demo ziet er alvast reuze cool uit:

Maar hoe praktisch is dit nou eigenlijk?  De system requirements liegen er niet om: Windows XP of Vista, directX 9.0c compatible grafische kaart (bent u er nog?), single core CPU 2.3Ghz bla bla bla…  Laat maar zitten.  Deze coole augmented reality app is gewoon een processor intensieve applicatie van meer dan 55MB die ik moet downloaden voor ik uberhaupt weet of de modellen die ik leuk vind er wel bij zitten.

En ga ik dan werkelijk op basis van zo’n webcam truc een beslissing maken?  Natuurlijk niet, de waarde van deze app zit ‘m puur in de gimmick.  Alle blogs rennen er achteraan, en zo krijgen ze een hoop traffic.  Maar wat hier de ROI van is…

Nee, Glasses Direct weet het zelf ook heel goed, hier gaan ze de oorlog niet mee winnen.  Daarom is het ook zo moeilijk de applicatie uberhaupt te vinden vanaf hun homepage.

Een van de eerste fouten die gemaakt werd door retailers die in e-commerce  gingen was dat ze probeerden om de offline ervaring online na te bootsen.  Maar de klant laat zich niet zo makkelijk wijsmaken dat zij in een winkel is als ze eigenlijk achter de computer zit.  Sterker nog, als ze in de winkel wilde zitten dan was ze wel naar de winkel gegaan.  Maar ze zit achter de computer, dus zoekt ze iets wat specifiek het e-commerce kanaal kan bieden: gemak, brede keus, makkelijk vergelijken, etc etc.

Daarom doet Glasses Direct wat mij betreft een ding vooral erg goed: een free home trial.  Zoek een paar leuke montuurtjes uit, laat ze lekker thuis bezorgen en probeer ze op je gemak thuis uit.  Achter een echte spiegel – geen download nodig.  Stuur dan terug wat je niet leuk vindt en hou eventueel wat je wel leuk vindt.  Da’s een ervaring die de winkel niet kan bieden, dat heeft een meerwaarde.  De rest is gewoon een dure manier om de klant iets te geven waar ze niet op zit te wachten.

Video Mirror from Glasses Direct.

Not commented yet.

LEAVE A COMMENT