Captivate Your Audience

De User Experience Revolution

Somos la revoluciónE-commerce is van nature een conservatieve hoek van het internet.  Dit heeft te maken met een aantal zaken.  Ten eerste zijn de bedrijven die investeren in e-commerce vaak voorzichtig.  Er staan veel belangen op het spel, vaak niet in de laatste plaats de offline tak van het bedrijf die de ontwikkelingen binnen de e-commerce afdeling met argusogen gade slaat.  Multichannel retailers hebben te maken met uiteenlopende belangen, en moeten een afweging maken tussen de wensen en mogelijkheden van hun high street retailers en die van de multichannel klant.  Praktisch gezien zijn er issues: hoe gaan we om met online vs offline prijzen, hoe komen we aan de images en beschrijvingen van alle producten die we moeten verkopen, hoe verhoudt online customer service zich tot de klantervaring in de winkel.  Ook qua visie en interne processen gaat niet alles even rap.  CRM via social media?  Klantenservice buiten kantooruren?  Onverwacht hoge retouren?  Eerst maar eens even rustig over vergaderen…

bol.comMaar ook de pure players lopen bepaald niet voorop qua innovatie.  Dit komt vooral door aannames over de klantervaring.  E-commerce wordt gedomineerd door de gedachte dat de klant zo weinig mogelijk verandering wil.  Onderzoek richt zich op waar de klant bekend mee is en hoe de ervaring in de webshop hier zo goed mogelijk op kan aansluiten.  Bol.com, waar ik jarenlang werkte, was vooral bezig met standaard retailprocessen – goed inkopen, snel bezorgen, fraude beperken – en veel minder met de online ervaring.  En ondanks een recente msn chatbot poging, een karige facebook pagina zonder content en twitter profiel met 10 tweets (waarvan de laatste in mei vorig jaar) is de voornaamste ‘web 2.0′ feature van bol.com nog altijd hun jaloersmakende user generated content in de vorm van duizenden productreviews.  Twitter logoEn dit terwijl er op Twitter elke 2 minuten iemand over bol.com praat!  Wehkamp probeert het nog wel op Twitter (hoewel ze Facebook volkomen links laten liggen en Hyves net als bol.com negeren), maar er zit duidelijk geen plan achter.  Wehkamp volgt niemand en gaat verder geen interactie aan met klanten via Twitter.  Juist in die interactie en communicatie met klanten ligt voor bedrijven de kracht van een platform als Twitter.

RevolutionTot nu toe is dit allemaal niet zo erg geweest.  Long tail specialisten als bol.com doen het méér dan prima, en eigenlijk is voor alle retailers e-commerce in 2009 een groeikans geweest.  Meer en meer Nederlanders ontdekken online shoppen en de ROI voor de meeste grote spelers is relatief hoog.  Maar er is een belangrijke verandering op komst, die bij sommige klantsegmenten eerder relevant gaat worden dan bij andere maar die voor alle online retailers in 2010 een belangrijke factor gaat worden.  Ik noem deze verandering de User Experience Revolutie.  De User Experience Revolutie gaat niet alleen over social media.  Het is gebaseerd op een combinatie van sociale factoren en technologische innovaties, die ik hieronder zal noemen en kort toelichten.

1) Mobiel en mobiele transacties
In 2010 zorgen Apple en Google samen voor de definitieve doorbraak van de smartphone.  Nog niet voor iedereen, maar wel voor iedereen met geld.  In combinatie met 3rd party technologie en mogelijk met native toepassingen (ik voorspelde al eerder op dit blog dat Apple in de betaalmarkt zal stappen en een recent RFID patent wijst opnieuw in die richting).  Dit betekent dat een e-commerce ervaring die zich niet voortzet in de ‘mobile space’ voor de klant zal voelen als een 404 pagina.  Moderne smartphones, samen met Apple’s verwachte tablet en de recente opkomst van goedkope netbooks betekent dat straks iedereen altijd een computer in z’n zak heeft.

2) GPS en hyperlocalisatie
Diezelfde smartphone heeft in alle gevallen ook een GPS chip en meestal een kompas.  Dit betekent dat de telefoon en de applicaties die erop draaien, zich bewust zijn van waar ze zijn.  Dit vormt een paradigma shift voor multichannel retailers.  Augmented reality applicaties kunnen achtergrondinformatie tonen over een product, object of locatie, barcode scanners geven onmiddelijke feedback over de beste prijs, UGC apps over de beste dienst of klantervaring in de buurt.

3) Sociale context
Facebook ConnectEerder genoemde voorbeelden geven aan dat niet iedereen social media en de implicaties ervan even belangrijk acht.  Maar social media gaat een integraal onderdeel vormen van het internet.  Net als de eerste blogs een verschuiving inluidden van het corporate web 1.0 naar het democratischer read/write web 2.0 zijn Twitter en Facebook de eerste stappen richting een sociale laag bovenop de standaard content van het web.  Real time search, waar zowel Google als Microsoft’s Bing al bovenop zitten, zorgt ervoor dat die sociale mening straks onmiddelijk gepresenteerd wordt binnen de search resultaten.  Microblogging diensten als Twitter in combinatie met Open ID en Facebook connect geven altijd toegang tot de mening van je vrienden over bijvoorbeeld de producten die je gebruikt, of nog niet gebruikt.

4) Filtering en curatie
Social contextDie mening van je vrienden telt.  In een wereld met teveel data en te weinig kwaliteit hebben mensen steeds meer behoefte aan filters en kwaliteitsbewakers, ook wel curators genoemd.  Die filters en curators zijn onder te verdelen in twee groepen: je sociale context (vrienden en bekenden) en de ‘experts’, individuen of organisaties die zich hebben bewezen als interessante bron van nieuwtjes, tips en meningen op een voor de gebruiker interessant terrein vormen de trechter waardoor zij haar informatie binnenkrijgt.  Als merk of retailer heeft het steeds minder zin om hard te schreeuwen, maar is het steeds belangrijker om gewaardeerd en dus aangeraden te worden door anderen.

5) Content en design
QualityKwaliteit kun je meestal herkennen.  Kwaliteit voelt goed, oogt mooi en klinkt lekker.  Kwaliteit smaakt naar meer.  Hoe de dingen eruit zien en hoe de conversatie met de gebruiker gevoerd wordt is een intrinsiek onderdeel van de User Experience Revolutie.  Kort gezegd, het moet mooi zijn en het moet aanspreken.  Dat betekent dat de manier waarop content is geschreven perfect moet aansluiten bij de taal van de doelgroep, en de vormgeving aantrekkelijk en duidelijk is.  Design en copy moeten zich staande kunnen houden op verschillende platformen, goed indexeerbaar zijn door zoekmachines maar ook  makkelijk te sharen met vrienden en snel te consumeren zijn.  Video wordt (nog) belangrijker, maar de kwaliteit zal omhoog moeten ten opzichte van het huidige YouTube niveau.  In toenemende mate zullen producten niet meer te vinden zijn op een lange listpagina, maar embedded in relevante content.  Als er één bedrijfstak is om snel in te stappen in Nederland is het wel affiliate platformen.

Tel alle bovenstaande factoren bij elkaar op en wat heb je?  Een hyper-connected groep gebruikers die content kunnen filteren op relevantie en locatie, snel goed geinformeerde aankoopsbeslissingen kunnen maken en die op onverwachte momenten zullen uitvoeren, en die hun ervaring onmiddelijk delen met anderen.  De User Experience Revolutie betekent dat letterlijk de ervaring van de gebruiker het verschil gaat maken.

Google vs FacebookDie User Experience begint met de plek waar de gebruiker een product zoekt of tegenkomt – nu nog via zoekmachines of direct via de homepage van een online retailer, maar vanaf vandaag steeds vaker in de ‘stream’, de flow van informatie waar de moderne gebruiker in rondzwemt en die gevoedt wordt door sociale, gecureerde en gefilterde content.

De User Experience gaat verder op het moment dat de gebruiker van eerste trigger of verleiding overgaat naar het beoordelings- en aankoopsproces.  Continuiteit van de boodschap, bevestiging van de kwaliteitservaring door mooi en helder design, inspringen op de behoefte aan helderheid en simpelheid door ultra-gestroomlijnde en gepersonaliseerde selectie-, aanbevelings- en checkout processen zijn allemaal onderdeel van de User Experience in deze selectiefase.

De selectiefase kan onderbroken worden, of voortgezet op een ander platform.  Een naadloze overgang en een consistente User Experience van social netwerkpagina via brand site naar mobiel en het faciliteren van een dialoog over het product met vrienden, andere kopers of experts binnen het bedrijf zorgt voor een minimum aan afhakers in deze fase.

Na de aankoop wil de gebruiker een excellente nazorg, krijgt ze deze niet dan weten meteen al haar vrienden ervan.  Voordeel is dat mensen best bereid zijn te accepteren dat er iets mis gaat mits de ervaring zelf, de User Experience, niet onredelijk is.  Ook kun je deze gebruiker, nu je zoveel van haar weet, veel relevantere content bieden, en op een opportuun moment of locatie.

In alle gevallen tellen traditioneel belangrijke zaken als prijs, levertijd, garantie en vertrouwen nog keihard mee, maar de rode draad wordt de User Experience.  Dus… join the Revolution!

BOOM! One more thing from BERG London

Digital Magazines: Bonnier Mag+ Prototype | Bonnier AB.

Britse designhelden Berg hebben een presentatie gemaakt met het Zweedse Bonnier, een vooruitstrevend publishing house, over de toekomst van de bladen.  Het filmpje roept hetzelfde gevoel op als een goede Apple keynote doet (iPhone anyone?) – zo’n onderbuikgevoel van wow! Dat komt eraan!

Al hebben we het hier over een concept, geen prototype – laat staan een commercieel product, het is een kwestie van (heel weinig) tijd tot we dit op de ontbijttafel hebben liggen, zoals in het filmpje.  Persoonlijk wacht ik met smart op de Courier van Microsoft (nee ik heb nog geen Apple Stockholm Syndrome..), een meer interactieve versie van BERG en Bonnier’s digital magazine:

Dat is het mooie van UX design – het distilleren van een behoefte, deze matchen met een business case en vervolgens aantrekkelijk presenteren leidt tot een verandering in de fysieke wereld.  Zoals vroeger sci-fi boeken de toekomst niet alleen voorspelden maar vaak ook beinvloedden, maken filmpjes als deze ons allemaal hongerig naar meer.  Dit creëert een vraag en dus een latente afzetmarkt die het voor een manufacturer aantrekkelijk maakt het product te gaan maken.

‘Build it and they will come’ is veranderd naar ‘Envision it and they will build’.

Meer voorbeelden van übercoole producten die nog niet gemaakt zijn zijn bijvoorbeeld Project Natal

en – ook weer van Microsoft – dit filmpje over ubiquitous computing

Maar het principe van ‘Envision it and they will build’ geldt niet alleen voor producten, maar ook voor maatschappelijke en sociale issues.  De internetgeneratie is overvoed met data en extreem gevoelig voor heldere concepten, prachtig vormgegeven en gedistilleerd naar een filmpje van een paar minuten.

Of het nou gaat om Obama campagne of TED’s Charter for Compassion, de combinatie van denkers/visionairs, muzikanten, kunstenaars en vormgevers beinvloedt in toenemende mate het onderbewustzijn van de planeet.

Is dat een goede zaak? Antwoorden in de comments…

Cool is niet altijd goed

Binnenkort moet ik beginnen met de ontwikkeling van een ecommerce site voor een grote opticienketen, die onder andere een ‘virtual mirror’ willen implementeren.  Voor het ultieme voorbeeld van zo’n tool moet je tegenwoordig zijn bij Glasses Direct uit de UK, die augmented reality gebruiken om brillen op jouw hoofd te projecteren.  Kennen we al?  Jawel, maar niet op deze manier: face recognition en 3d animatie zorgen ervoor dat je je hoofd kan draaien en bewegen in je webcam en op het scherm jezelf met bril terugziet.  De demo ziet er alvast reuze cool uit:

Maar hoe praktisch is dit nou eigenlijk?  De system requirements liegen er niet om: Windows XP of Vista, directX 9.0c compatible grafische kaart (bent u er nog?), single core CPU 2.3Ghz bla bla bla…  Laat maar zitten.  Deze coole augmented reality app is gewoon een processor intensieve applicatie van meer dan 55MB die ik moet downloaden voor ik uberhaupt weet of de modellen die ik leuk vind er wel bij zitten.

En ga ik dan werkelijk op basis van zo’n webcam truc een beslissing maken?  Natuurlijk niet, de waarde van deze app zit ‘m puur in de gimmick.  Alle blogs rennen er achteraan, en zo krijgen ze een hoop traffic.  Maar wat hier de ROI van is…

Nee, Glasses Direct weet het zelf ook heel goed, hier gaan ze de oorlog niet mee winnen.  Daarom is het ook zo moeilijk de applicatie uberhaupt te vinden vanaf hun homepage.

Een van de eerste fouten die gemaakt werd door retailers die in e-commerce  gingen was dat ze probeerden om de offline ervaring online na te bootsen.  Maar de klant laat zich niet zo makkelijk wijsmaken dat zij in een winkel is als ze eigenlijk achter de computer zit.  Sterker nog, als ze in de winkel wilde zitten dan was ze wel naar de winkel gegaan.  Maar ze zit achter de computer, dus zoekt ze iets wat specifiek het e-commerce kanaal kan bieden: gemak, brede keus, makkelijk vergelijken, etc etc.

Daarom doet Glasses Direct wat mij betreft een ding vooral erg goed: een free home trial.  Zoek een paar leuke montuurtjes uit, laat ze lekker thuis bezorgen en probeer ze op je gemak thuis uit.  Achter een echte spiegel – geen download nodig.  Stuur dan terug wat je niet leuk vindt en hou eventueel wat je wel leuk vindt.  Da’s een ervaring die de winkel niet kan bieden, dat heeft een meerwaarde.  De rest is gewoon een dure manier om de klant iets te geven waar ze niet op zit te wachten.

Video Mirror from Glasses Direct.

Social shopping volgens Etsy.com

sociale content op Etsy productpaginaEtsy.com (een marktplaats voor zelfgemaakte producten) is een website om in de gaten te houden.  Om de volgende redenen is Etsy één van de ecommerce sites van de toekomst:

1. Etsy combineert een intuitieve en cleane user interface met een enorm gevoel voor stijl en esthetiek.  De site ziet er prachtig uit en is zeer makkelijk in gebruik.

2. In deze tijden van crisis gaat Etsy als een speerVolgens de sympathieke jonge oprichter Robert Kalin draaiden ze vorig jaar $100m omzet, en ze verdienen $1m per maand.  Ze hebben een slim businessmodel waarmee ze een bedrag per listing ontvangen en per sale, maar daarnaast een inkomstenstroom hebben door hun eigen advertentienetwerk van featured items.

3. Etsy weet hoe je aan vrouwen moet verkopen.  97% van Etsy-klanten zijn vrouw.  Wat betekent dit?  Onder andere veel sociale features, featured items, niet opdringerige cross-sell en natuurlijk veel esthetische, aantrekkelijke producten waaronder heel veel sieraden.

Onverwachte navigatie

4. Etsy heeft als een van de weinige webwinkels door hoe je in een webshop geinspireerd kan worden.  Gewoon kan rondneuzen, zonder dat je op zoek bent naar iets.  Niet zoeken, niet filteren, maar iets ‘tegenkomen’.  Etsy maakt het mogelijk om je op een website te voelen alsof je een aantrekkelijk ingerichte winkel binnenwandelt samen met je vriendin, en gewoon gaat rondkijken.  Dit heeft de site bereikt door onder andere alternatieve ingangen de catalogus in te bieden.  Hierbij druisen ze bewust in tegen het usabilityprincipe dat de klant moet weten wat zij te zien krijgt voor ze op een link klikt.  Het niet weten, het onverwachte, gewoon een bepaalde richting op dwalen is bij deze manier van shoppen juist het leuke.

5. Etsy is een schoolvoorbeeld van een succesvolle social shopping site, een groeiende trend binnen ecommerce.  Etsy staat op nummer 1 bij social shopping site Kaboodle en heeft zelf ook een aantal mooie social shopping features zoals de ‘Treasury‘.

Je zou zeggen: een kleine stap dan naar een feature om samen met een vriend(in) live over de site heen te ‘wandelen’.  Een soort ‘invite a friend’ meets chat meets remote desktop, om gezellig tijdens de lunch samen te shoppen.  Zoiets bestaat bij mijn weten nog niet echt, al zijn er wel een paar dingen die er op lijken.  Co-browsing is meestal een tool voor site-eigenaars om live mee te kijken met een bezoeker en hulp te bieden.  ‘Swarming’ een fenomeen dat al langer bestaat maar nog niet echt van de grond lijkt te komen maakt het mogelijk om met andere sitebezoekers te chatten, maar de enigzins onhandige (in mijn ogen) implementatie van een bedrijf als Eyebees slaat de plank van het samen shoppen mis door iedereen ongewild onderdeel van het social shopping experiment te maken.  De gein is juist dat je zelf bepaalt en afspreekt om samen te gaan shoppen, net als in het echte leven.

Tot op heden was browsen op het internet misschien nog een te individualistisch tijdverdrijf maar sinds internet steeds meer alomtegenwoordig is door snel internet op je mobiele telefoon is de tijd volgens mij rijp voor de volgende fase van het online shoppen: samen, zonder doel geinspireerd raken door leuke en relevante content.  En Etsy is vast een van de eersten die er werk van gaat maken.

Google maps is de nieuwe user interface

Flower shop on Google Maps

credit: Larsz

De uitdaging voor elke user experience designer is om de interface zo te ontwerpen dat de gebruiker direct begrijpt wat ze moet doen.  Gelukkig heb je altijd nog objecten uit de ‘echte wereld’ waarop je je ontwerp kan baseren.

Voorbeeld: als je een gebruiker een expliciete actie wil laten ondernemen, gebruik je een plaaatje van een knop.  Iedereen weet dat als je op een knop drukt dat er dan wat gebeurt.  Als je informatie wil rangschikken gebruik je tabs, want die kennen we al van onze multomapjes op de lagere school.  Dropdownmenu’s komen dan weer niet direct voort uit bestaande objecten maar uit desktop applicaties, waarbij je bovenin een rijtje opties hebt waarop je kan klikken om de sub-opties te tonen.  De vroegste desktopapplicaties waren hierop al gebaseerd, net als de eerste versies van het Macintosh operating system dus gebruikers kenden het concept en designers konden hierop voortborduren.

Dit voortborduren op bestaande conventies is een van de belangrijkste uitgangspunten voor iedere user experience designer, en tegelijkertijd is het een constante uitdaging: hoe innoveer je, hoe voeg je steeds weer nieuwe functionaliteiten toe als je altijd maar rekening moet houden met wat mensen al kennen, met wat al bestaat?  Nou, je mag best een nieuw object uit de echte wereld virtueel maken en als uitgangspunt gebruiken voor interactie online.  Google maps, creatief toegepast, wordt op deze manier zoveel meer dan alleen een online landkaart.

Google maps is door de herkenbare vorm en de bestaande conventies die gehanteerd worden een intuitieve manier om om te gaan met alle vormen van location-based data.  En locatie is de meest directe link tussen de abstracte, virtuele wereld van het internet en de directe realiteit van de gebruiker.  Als jouw klant wil weten waar de dichtsbijzijnde winkel zich bevindt schotelde je haar vroeger een saai formuliertje voor met een postcode veld (wat ze niet altijd in wilde vullen omdat ze die info niet per se vrij wil geven) waarna de computer vervolgens bepaalde welke winkel het dichtste bij was.  Google maps is tegenwoordig een veel beter alternatief.  Al je winkels kun je als ‘pins’ (zie foto) in de kaart van Nederland tonen en de gebruiker kan zelf bepalen of ze naar de winkel twee dorpen verderop wil gaan, of dat er in de stad bij haar werk om de hoek toevallig ook een filiaal zit.

En sinds in steeds meer mobieltjes een GPS-chip zit is er nog een extra dimensie bijgekomen: niet alleen weet de gebruiker waar de online resource zich bevindt, de internet-resource weet ook waar de gebruiker zich bevindt!  Als winkel kun je jouw klant dus een seintje geven als ze dichtbij jouw fysieke locatie zit.  De sky is de limit: combineer deze ‘location awareness’ met sociale features en reviews (zoals het web- en mobiele platform Whrrl doet) en je begint te zien wat een krachtige ecommerce/social marketing tools mogelijk worden door deze nieuwe digitale toepassing van de aloude landkaart.

Het mooiste van alles: Google maakt haar extreem krachtige webapplicatie volledig gratis beschikbaar via de Google maps API, en zelfs gebruikers zonder enige programmeerkennis kunnen custom kaarten aanmaken en deze met een simpele embed-code in hun eigen website plakken.  En Google maps is niet de enige resource, Yahoo’s Fire Eagle geeft bloggers de kans om hun locatie automatisch op hun blog te tonen (natuurlijk zijn er ook hier veel meer toepassingen te verzinnen) en Nokia gebruikt haar maps applicatie onder andere om de beweging van bepaalde groepen gebruikers te vertalen naar applicaties (bijvoorbeeld door file-informatie te herleiden op basis van de gemiddelde snelheid van automobilisten met een Nokia telefoon op zak).  Apple tenslotte, misschien wel een van de belangrijkste aanjagers van de integratie van GPS en web door beiden op een geniale manier te gebruiken in de revolutionaire iPhone geeft retailers via de App store de kans om op een nieuwe manier contact te leggen met hun gebruikers.

Ik heb een paar weekjes niet geblogd, maar ik begin het nieuwe jaar met fris met een stevige voorspelling: 2009 wordt het jaar waarin het internet door een combinatie van (o.a.) Google maps, GPS en location based services eindelijk ‘voet aan de grond krijgt’.  Letterlijk dan.

De ideale checkout?

Rampant Consumerism

credit: FlyGuy92586

Niemand weet hoe de ideale checkout eruit ziet.

Het probleem is dat het enorm riskant is om met je checkout te gaan rotzooien, omdat je je geen fouten kan permitteren in dit cruciale proces.  Daarom loopt in feite iedereen achter elkaar aan, en dat is begrijpelijk.  Best practices volgen is een goede manier om je gebruiker niet voor onverwachte verassingen te zetten.  Hieronder volgen een paar tips uit het best practice handboek, en daarna waag ik me aan een voorstel voor een alternatieve checkout flow.  Voor wie het aandurft.

1. Verwijder de site navigatie.  De checkout moet opgezet zijn als een fuik.  Niets mag de gebruiker afleiden van zijn taak. Upsell doe je op de productpagina, cross sell op de productpagina en in de basket, maar zodra de gebruiker aan het afrekenen is wil je haar nergens anders meer naartoe sturen, zelfs niet naar meer producten om mee te bestellen.

2. Creëer een aparte navigatie voor de checkout waarin je de stappen toont die de gebruiker moet doorlopen.  Hierdoor geef je focus en duidelijkheid over het proces.  Gebruikers kunnen deze navigatie niet gebruiken om stappen over te slaan, wel om terug te gaan om iets te wijzigen wat ze al hebben ingevuld.

3. Gebruik zo weinig mogelijk velden.  Probeer een balans te vinden tussen informatie die je nodig hebt om de bestelling af te kunnen ronden, zoals adresgegevens en informatie die je graag zou willen hebben om te kunnen segmenteren voor je marketing doeleinden, zoals geboortedatum.

4. Respecteer privacy. Als je mensen om gegevens vraagt die ze niet zo graag weggeven, zoals een telefoonnummer, geef dan in ieder geval een goede reden (‘zodat we u kunnen bellen als er onverhoopt een vertraging optreedt’).  Geef een link naar je privacy policy, maar toon een popup, link niet naar een aparte pagina.

5. Stel de gebruiker gerust en verwijder FUDD’s (Fears, Uncertainties, Doubts & Dealbreakers).  Toon direct bezorginformatie en -kosten (liefst al vóór ze in de checkout komen maar soms is dat niet mogelijk omdat je nog niet weet waarheen het verzonden moet worden, in dat geval geef een indicatie).  Geef duidelijk aan dat de betaalomgeving beveiligd is, toon de betaalmogelijkheden vroeg in het proces en laat zien van welke keurmerken en organisaties je lid bent.

Een alternatieve checkout flow?

De meeste bestelprocessen hebben de volgende volgorde (als je voor het eerst bestelt):

- inloggen of nieuwe gebruiker keuze

- factuuradres

- email (met optionele nieuwsbriefinschrijving) en wachtwoord

- bezorgadres

- (cadeau)verpakking en bezorgmethode

- betaalmethode

- bestelbevestiging

Ik denk dat het intuitiever kan door de volgorde om te gooien:

- emailadres met of zonder wachtwoord (zoals de geniale login van Amazon)

- bezorgadres plus (cadeau)verpakkingsopties

- betaalmethode en factuuradres (indien afwijkend)

Op die manier groepeer je de taken logischer: waar wil ik het heen laten bezorgen en hoe, en hoe wil ik betalen.

2 manieren om snel een webshop te demo-en

Origami Gecko

credit: /kallu

Paper prototyping

Om snel een concept uit te kunnen werken is het mooi dat paper prototyping uitgevonden is.  Niet in de laatste plaats omdat het een veel coolere naam is dan ‘tekenen en uitknippen’.  Paper protyping stelt de interaction designer in staat om snel een concept te demonsteren aan collega’s of zelfs direct aan een klant zonder dat iedereen meteen wordt afgeleid door een design.

Waarom paper prototyping?

Door met potlood en een zwarte pen snel de pagina’s te tekenen heb je in een mum van tijd een idee op papier.  Net als op een computer wil je natuurlijk kunnen cut en pasten, en door de elementen uit te knippen kun je navigatie en andere zaken hergebruiken, individuele pagina’s op elkaar leggen in de goede volgorde en complexe ajaxinteracties simuleren met een simpel knipseltje.

Vorige week moesten we voor een klant in een paar dagen een proof-of-concept neerzetten en om snel buy-in voor het concept te krijgen was een paper prototype de ideale manier om direct visueel het concept te tonen.

handig voor: demonstratie van concept, snel richting geven aan het project

Rapid prototyping

Rapid prototyping is de code-variant van paper prototyping.  Door snel een aantal pagina’s met elkaar te linken en wat eenvoudige front-end code te gebruiken kun je zonder een back-end demonstreren hoe de applicatie of website gaat werken.

Waarom rapid prototyping?

Tools als Axure staan interaction designers toe om wireframes vrij eenvoudig interactief te maken zodat de klant kan zien hoe de site werkt.  Rapid prototypes zijn zelfs voor eerste usabilitytests te gebruiken voordat de ontwikkeling van de site werkelijk begint.

handig voor: betrokkenheid en controle bij de ontwikkeling van het interactie ontwerp.  Usability tests in een vroeg stadium voor de applicatie is gebouwd.

Quick Search /
Mijn Correspondent-abonnement is dood, leve De Correspondent!
April 26th, 2015

  Onlangs zegde ik mijn Correspondent-abonnement op. Dat was een vrij eenvoudige overweging: ik lees het online opinieblad simpelweg te weinig om het abonnementsgeld van 60 euro per jaar te kunnen rechtvaardigen. Destijds heb ik het abonnement genomen omdat ik het initiatief sympathiek en goed uitgevoerd vond, en de kwaliteit van de artikelen hoog. Maar [...]

Think. Play!
January 26th, 2014
Retro-reflective projection
December 10th, 2012

Ik liet me laatst bijna verleiden door ibood.nl om een enorme flatscreen tv te kopen. Voor films en gamen (wat ik nooit doe maar mijn zoontje wel) zou dat te gek zijn zijn. Maar er is een reden dat ik in mijn huiskamer helemaal geen tv heb (alleen een iMac met tv kaart) en in [...]

Captivate Your Audience
September 3rd, 2012
Digitale Karma
February 6th, 2011

In zijn boek ‘Down and Out in the Magic Kingdom’ introduceerde Boing-Boing editor, anti-copyright kruisvaarder en sci-fi schrijver Cory Doctorow het begrip ‘Whuffie’. In Doctorow’s verhaal is iedereen continue neurologisch ‘ingeplugd’ in het internet en heeft dus altijd beschikking over de data-laag die de realiteit augmenteert. Als je iemand voor het eerst tegenkomt kun je [...]

De volgende stap voor social is local
September 26th, 2010

Vandaag reed ik langs de prachtig gerenoveerde sterrenwacht in Leiden en mijn vriendin suggereerde om er eens langs te gaan.  Probleem is, we weten niet of de renovatie al klaar is, of het open is voor het publiek, en wat er eventueel te bekijken zou zijn.  En zo zijn er legio voorbeelden van dingen die [...]

Goedkoop is het nieuwe gratis
March 31st, 2010

In zijn book ‘Free, The Future of a Radical Price’ (gratis te downloaden als audioboek) claimde Chris Anderson dat de toekomst van alle online content onafwendbaar richting gratis gaat.  Dit komt volgens Anderson door de marginale distributiekost van online producten.  Zijn redenering komt hierop neer: het kost natuurlijk geld om content te produceren, maar aangezien [...]

Meer nieuws over de Courier!
March 5th, 2010

Er is meer nieuws op Endgadget over Microsoft’s Courier, alles wat de iPad niet is en wel zou moeten zijn. Ik kan serieus niet wachten tot dit ding in de winkel ligt… (misschien ‘al’ Q3/Q4 van dit jaar? Meer op Endgadget, maar de nieuwe video is alvast hier:

Mijn lezing op de IMME: feedback gezocht
February 27th, 2010

Mijn lezing op de IMME van januari is (eindelijk) online gekomen en het is de eerste keer dat ik een lezing van mezelf in zijn geheel kon terugzien.  Ik moet zeggen dat ik, met enige afstand van de dag zelf, nogal wat heb aan te merken op mijn eigen presentatie.  Ik probeerde téveel te vertellen, [...]

You’ve been Meta Rickrolled!
February 24th, 2010

Gisteren werd bekend dat de originele video van Rick Astley’s ‘Never Gonna Give You Up’ niet meer op zijn oude vertrouwde plekje stond op YouTube en was vervangen door een “This video has been removed due to terms of use violation” boodschap.  Voor wie niet ingewijd is in het fenomeen ‘Rickrolling’ is dit geen dramatisch [...]

Is Twitter te eng voor oude mensen?
February 3rd, 2010

Mijn vader van 64 heeft recentelijk besloten om te gaan Twitteren. Niet omdat hij als een soort Koos Koets ‘oudere jongere’ wil meedoen met de waan van de dag, maar omdat het misschien voor hem een goede tool zou zijn om te netwerken, om kennis te delen en om interessante mensen te volgen. Mijn pa [...]

iWhat?
January 30th, 2010

De wereld is vol met mensen die na een aankondiging van Apple over een nieuw product meteen gaan klagen.  Mensen die stiekum toch best wel hadden gehoopt dat het net zo’n revolutie zou betekenen voor de pc markt als de iPhone was voor de smartphone markt.  UX designers bijvoorbeeld, die enorm hopen dat de iPad [...]

De banner is niet dood, hij leeft!
January 22nd, 2010

Een van de opvallendste uitspraken van Google’s Q4 earnings conference call gisteren vond ik de aankondiging dat een van de grootste nieuwe business opportunities in de ogen van Eric Schmidt display advertising is.  Display advertising?  Banners, die jaren geleden dood verklaard zijn en ingehaald door search en text advertising?  Die niemand meer ziet door banner [...]

Mijn prezi op de IMME
January 21st, 2010

Bovenstaand zijn de Prezi ‘slides’ van mijn presentatie op het Interactive Media & Marketing Event (IMME) over de ‘invloed van nieuwe marketing op e-commerce’.  De presentatie is ook opgenomen en staat kennelijk ergens volgende week op de site.  Ik zal hem tzt ook hier wel weer embedden!

Facebook begrijpt de point van social software niet
January 11th, 2010

Precies een jaar geleden kwam Burger King met een geniaal leuke virale campagne: De Whopper Sacrifice Challenge: Unfriend 10 Facebook vrienden, krijg een gratis Whopper. Het mooie van deze campagne was dat het prachtig inspeelde op één van de interessante dilemma’s rondom social software: wat betekent een virtuele vriend nou eigenlijk voor je? Hoe ‘echt’ [...]

De User Experience Revolution
January 3rd, 2010

E-commerce is van nature een conservatieve hoek van het internet.  Dit heeft te maken met een aantal zaken.  Ten eerste zijn de bedrijven die investeren in e-commerce vaak voorzichtig.  Er staan veel belangen op het spel, vaak niet in de laatste plaats de offline tak van het bedrijf die de ontwikkelingen binnen de e-commerce afdeling [...]

BOOM! One more thing from BERG London
December 17th, 2009

Digital Magazines: Bonnier Mag+ Prototype | Bonnier AB. Britse designhelden Berg hebben een presentatie gemaakt met het Zweedse Bonnier, een vooruitstrevend publishing house, over de toekomst van de bladen.  Het filmpje roept hetzelfde gevoel op als een goede Apple keynote doet (iPhone anyone?) – zo’n onderbuikgevoel van wow! Dat komt eraan! Al hebben we het [...]

Cool is niet altijd goed
December 17th, 2009

Binnenkort moet ik beginnen met de ontwikkeling van een ecommerce site voor een grote opticienketen, die onder andere een ‘virtual mirror’ willen implementeren.  Voor het ultieme voorbeeld van zo’n tool moet je tegenwoordig zijn bij Glasses Direct uit de UK, die augmented reality gebruiken om brillen op jouw hoofd te projecteren.  Kennen we al?  Jawel, [...]

De meest inspirerende talk die ik zag op Show Me The Money vorige week
December 16th, 2009
De ‘red route’ in 2010
December 16th, 2009

Net als we gewend zijn aan het idee van de ‘red route’, de ‘funnel’ of hoe je het wil noemen is de wereld alweer aan het veranderen.  In 2009 waren we er eindelijk met zijn allen uit dat we moesten nadenken over wie onze klant is en wat ze wilde, en dan de website zo [...]

Our 30 seconds of fame at TEDx Amsterdam
December 16th, 2009
My Big Idea for TEDxAMS: Newspapers = iTunes for Changing the World
October 28th, 2009

I’m trying to speak at TEDx Amsterdam.. it would be a dream come true to speak at the most amazing conference in the world!  Please watch my YouTube short presentation (it’s awful to have to squeeze such a big point into the requisite 3 minutes.. and I didn’t, in fact, quite manage it) because 3 [...]

Social shopping volgens Etsy.com
February 2nd, 2009

Etsy.com (een marktplaats voor zelfgemaakte producten) is een website om in de gaten te houden.  Om de volgende redenen is Etsy één van de ecommerce sites van de toekomst: 1. Etsy combineert een intuitieve en cleane user interface met een enorm gevoel voor stijl en esthetiek.  De site ziet er prachtig uit en is zeer [...]

De App store als universele mobiele betaalmethode?
January 23rd, 2009

De iPhone heeft browsen op je mobiele telefoon voor het eerst mogelijk gemaakt.  Niet alleen sites die geoptimaliseerd zijn voor het kleinere scherm, maar ook ‘gewone’ websites zijn dankzij de revolutionaire in- en uitzoominterface gemakkelijk te gebruiken op de iPhone.  Maar niet alle features van websites zijn hiermee binnen handbereik.  Hoewel het in theorie mogelijk [...]

Google maps is de nieuwe user interface
January 8th, 2009

De uitdaging voor elke user experience designer is om de interface zo te ontwerpen dat de gebruiker direct begrijpt wat ze moet doen.  Gelukkig heb je altijd nog objecten uit de ‘echte wereld’ waarop je je ontwerp kan baseren. Voorbeeld: als je een gebruiker een expliciete actie wil laten ondernemen, gebruik je een plaaatje van [...]

1 miljoen met Twitter verdienen?
December 16th, 2008

Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik gebruik Twitter eigenlijk niet.  Als rechtgeaarde internet freak en innovatie-nerd zou ik zo langzamerhand wel moeten begrijpen waar alle fuss over gaat, en ergens doe ik dat ook wel, maar voor mij is het gewoon (nog) niet weggelegd.  Twitter gebruiken staat en valt natuurlijk met [...]

Wat te doen met een klant die klaar is
December 9th, 2008

De meest ondergewaardeerde pagina van de checkout verdient zijn eigen post: de bestelbevestigingspagina.  Behalve de bestelbevestiging te laten zien en uitprinten kun je hier veel meer kwijt.  Per slot van rekening staat de klant hier in een wak: ze is net klaar met bestellen en heeft geen directe taak.  Suggesties om hier te tonen: 1. [...]

De ideale checkout?
December 9th, 2008

Niemand weet hoe de ideale checkout eruit ziet. Het probleem is dat het enorm riskant is om met je checkout te gaan rotzooien, omdat je je geen fouten kan permitteren in dit cruciale proces.  Daarom loopt in feite iedereen achter elkaar aan, en dat is begrijpelijk.  Best practices volgen is een goede manier om je [...]

Waarom veel online marketing campagnes niet genoeg opleveren
December 1st, 2008

Google adword clicks zijn niet goedkoop, gemeten naar het aantal gekwalificeerde bezoekers.  Dus als je iemand op je site krijgt die specifiek op zoek is naar de boodschap die je haar gaf, waarom zou je die boodschap dan verstoppen. Hier zijn wat gouden tips voor landingspagina’s: – Zorg dat de headline op de pagina precies [...]

2 manieren om snel een webshop te demo-en
December 1st, 2008

Paper prototyping Om snel een concept uit te kunnen werken is het mooi dat paper prototyping uitgevonden is.  Niet in de laatste plaats omdat het een veel coolere naam is dan ‘tekenen en uitknippen’.  Paper protyping stelt de interaction designer in staat om snel een concept te demonsteren aan collega’s of zelfs direct aan een [...]